ZAŠTO PROTESTI ZA ŽENE, ŽIVOT I SLOBODU U IRANU TREBA DA NAS ZANIMAJU? Nina Radulović o ženskoj solidarnosti i borbi

Ubistvo Mahse Amini je napad na žensku slobodu koji nikada nećemo zaboraviti. Od 16. septembra usledeli su protesti u 120 gradova širom sveta, kao izraz besa, nezadovoljstva i tuge za jednim životom, ali i činjenicom da nas institucije tretiraju kao građane drugog reda.

MALIKA FAVRE

Kurdski slogan „Žene, život, sloboda” obišao je svet preko noći nakon ubistva Kurdkinje Mahse Amini (Jina Amini). Iako se okolnosti njene smrti i dalje preispituju, one kockice koje su za sada poslagane su da je policija za moral uhapsila Mahsu Amini 13. septembra zbog „nepropisanog nošenja marame”. Nalazi iz bolnice u kojoj je umrla dva dana kasnije, a koji su procurili preko društvenih mreža i koji su posle toga izbrisani, potvrđuju da je šerijatska policija nanela smrtonosne povrede glave koji su doveli do frakture lobanje i izliva krvi u mozak.

Dok su iranske sigurnosne snage osporile te navode tvrdnjom da je Amini umrla od srčanog udara, njena porodica je potvrdila savršeno zdravlje njihove ćerke, a protesti protiv policijske brutalnosti su buknuli tri dana nakon hapšenja i ubrzo se proširili Iranom. Iako su informacije kojima možemo pristupiti iz samog Irana namerno prorođene i gotovo pa nedostupne usled blokiranja društvenih mreža u toj državi, istorija ženskog otpora i njihov potencijal, pogotovo među Kurdistkinjama, nam je i više nego poznat. A sada će nam u sećanje ostati uklesan novi talas otpora među pretežno mladim Irankama, od kojih su neke, poput Hadis Nadžafi, platile smrću.

Sa kapima koje preliju čašu to često i biva — njeno ubistvo je ubistvo nje kao Mahse Amini koje pre svega njena porodica i bližnji nikada neće zaboraviti, ali je i napad na žensku slobodu, napad koji žene širom sveta nikada neće zaboraviti.

Kao što je i sama praksa pokrivanja tek jedan od simbola kontrole žena, tako je i ubistvo Mahse Amini tokom nedelja postalo mnogo više od ubistva jedne dvadesetogodišnjakinje. Sa kapima koje preliju čašu to često i biva — njeno ubistvo je ubistvo nje kao Mahse Amini koje pre svega njena porodica i bližnji nikada neće zaboraviti, ali je i napad na žensku slobodu, napad koji žene širom sveta nikada neće zaboraviti. Od 16. septembra pa do danas, protesti koji su usledili, a koji su žene u preko 120 gradova širom sveta podržale, jesu omaž potrebi da se nezadovoljstvo i tuga što nas muškarci i institucije tretiraju kao građane drugog reda, transformišu u bes i jasne zahteve — za žene, život i slobodu.

Kako i zahtevi žena u Iranu, tako i poruke međunarodne solidarnosti treba da budu što jasnije — na nama je ne samo da iz relativno udobne daljine vagamo između telesne autonomije i možda preupotrebljene fraze „prava na izbor” kada je u pitanju pokrivanje, već da grčevito podržavamo prkos žene svuda, od Teherana i Sakeza do Sandžaka. Za taj prkos, da žene simbolično razotkriju svoju kosu i svoje lice, britansko-iranska feministkinja Marjam Namazi kaže da je iskren samo onda kada nije prisilan i instrumentalizovan, kada je od žena i kada je upućen institucijama, poput crkvava i skupština.

Uz to, među svim reakcijama, nešto na šta ne treba gubiti mnogo vremena je površno poređenje situacije u Iranu sa bilo kojom drugom državom. Cilj ženskog pokreta je da ujedini žene, bez obzira na nacionalnu pripadnost i religijsko opredeljenje, pa zbog toga hijerarhizacija nivoa slobode nije nužno korisna.

Tamo je veoma loše? Tačno, i ovde je loše. Na nekom osnovnom nivou ženske solidarnosti mi smo žene u Iranu i one su mi.

Jer poruku koju stalno moramo potencirati je suština solidarnosti među ženama, a to je, kako američka istoričarka Karen Ofen piše, da „ženska solidarnost nije zasnovana samo na priznanju zajedničkog ugnjetavanja, već i, istorijski gledano, na slavljenju zajedničkih i različitih iskustava žena kao pripadnica istog pola, pola koji rađa i odgaja”. Politički potencijal žena kao grupe se upravo po tome i razlikuje, da mi možemo i moramo da nastupamo ujedinjene po dva osnova — zajedničkog tlačitelja i zajedničke biološke i istorijske karakteristike.

Energija protesta u Iranu i svih protesta za ženska prava koji su iza nas daje vetar u leđa feministkinjama, iako je možda najtačnije reći ženama željnima slobode, u Srbiji da pošaljemo jasnu poruku medijima i državi uopšte, a ne samo dnevnim novinama „Informer”, da svet po meri žena ne uključuje davanje medijskog prostora nasilnicima, bivšim ili sadašnjim, već pobunjenim ženskim glasovima.

Energija protesta u Iranu i svih protesta za ženska prava koji su iza nas daje vetar u leđa feministkinjama, iako je možda najtačnije reći ženama željnima slobode, u Srbiji da pošaljemo jasnu poruku medijima i državi uopšte, a ne samo dnevnim novinama „Informer”, da svet po meri žena ne uključuje davanje medijskog prostora nasilnicima, bivšim ili sadašnjim, već pobunjenim ženskim glasovima. To je izbor o kome treba više da razgovaramo — ne da li pojedinačne žene nešto treba ili ne treba prema ovom ili onom kodeksu, već čiji se glasovi ne čuju kada biramo da slušamo samo muškarce i institucije sa istorijom vršenja i nereagovanja na muško nasilje. Uvek smo imale šta da kažemo, a sada nastavljamo borbu za to da nas svi čuju.