U blistavom svetu Diora, viktorijanske kragne još uvek žive. Ovaj istorijski detalj bio je omaž romanu Orlando Virginije Woolf, a uz njega je na reviji za jesen/zimu 2025. u Parizu bilo još mnogo modnih povrataka u prošlost.
Revija je započela bajkovitom scenom – model se njihao na ljuljašci, donoseći eteričnu atmosferu koja je postavila ton celokupnom doživljaju. Umetnička instalacija bila je znatno dramatičnija u poređenju s prethodnim Diorovim prezentacijama. Umesto klasičnih zidova prekrivenih umetničkim delima, prostor je bio poput drugog univerzuma – gigantske bele ptice letele su preko plafona, a svetlosni efekti stvarali su iluziju asteroida i ledenih bregova dok se u pozadini čula pesma Room of Fools muzičarke FKA Twigs.
Ovosezonska kolekcija bila je posvećena konceptu transformacije. Chiuri je posegla za Diorovim arhivama, ali i u širu istoriju mode. „Cilj ove kolekcije je da pokaže kako odeća može biti medij za izražavanje kulturnih, estetskih i društvenih kodova,“ navela je u propratnim beleškama. „Svaka kolekcija je konstrukcija, projekat prožet fantazijom. Svaka kreacija je poziv da kroz modu budete ono što jeste.“
Jedan od najupečatljivijih trenutaka bio je povratak pop-kulturnog fenomena – čuvene majice J’adore Dior, ali ovog puta u viziji Chiuri: izdužena silueta, ukrašena ženstvenom čipkom i detaljima u vidu aplikacija. No, to nije bio jedini momenat iz prošlosti.
Pistu su krasili dramatični volani, krznene pelerine s printom dalmatinaca, jakne od žakarda u različitim dužinama i snažne reference na viktorijansku modu. Poseban akcenat bio je na srednjovekovnoj estetici – od lepršavih crnih čipkastih haljina do providnih toaleta s bogatim cvetnim vezom. Zvezda večeri bile su mini-haljine u obliku zvona, ukrašene slojevima čipke, koje bi se savršeno uklopile u mističnu atmosferu muzeja The Met Cloisters u Njujorku. Na pisti su delovale poput modernih oklopa – što je suptilna poruka jedne od retkih žena na čelu velike modne kuće koja je ove sezone predstavila kolekciju u Parizu.
Oda prošlim erama i kreativnim vizijama Diora
Inspiracija je bila očigledna – Chiuri je evocirala i period rada Johna Galliana za Dior kroz pomenutu majicu J’adore Dior, koja je obeležila rane 2000-te. Međutim, u njenoj viziji osetio se i uticaj još jednog bivšeg kreativnog direktora – Gianfranca Ferréa, koji je bio na čelu kuće od 1989. do 1996. godine. „Istraživanje priča koje se prepliću kroz modu omogućava proslavu ženstvenosti koja zamišlja budućnost, dok istovremeno evocira prošlost“ navodi se u propratnim beleškama.
Slojevite kragne i zaobljeni okovratnici kombinovani su s klasičnim elementima po kojima je Chiuri poznata – providnim tkaninama, maslinastim mantilima i čvrstim crnim jahačkim čizmama. Kao kontrast ovim komadima, na pisti su se našli i dodaci poput beretki s velom, koje su kolekciji dodale dozu mistične elegancije.
Revija je završena moćnim finalom – modeli su se okupili na pisti u parovima, pozirali i zatim krenuli niz pistu, ostavljajući snažan vizuelni utisak. Sa ukupno 79 izgleda, kolekcija je bila obimna, ali i dokaz da Maria Grazia Chiuri i dalje dosledno neguje svoju estetiku, istovremeno unoseći osveženje koje Dioru očigledno treba.