Odmah da razjasnimo: ne postoji mogućnost da ovo bude tekst koji bi Daniela Roseberry-a, modnog vizionara 21. veka i kreativnog direktora modne kuće Schiaparelli, stavio u negativan kontekst. Nakon prošlogodišnjeg zlatnog božanstva, Daniel je haute coture lestvicu postavio za stepenik više, te je pretencioznost da se ove godine ode još dalje zapravo bila i očekivana. Pitanje je samo - da li je to bio pravi način?
Sve je počelo sa Dojom Cat koja je na reviju u Parizu došla u ekstravagantnoj kreaciji, od glave do pete prekrivena crvenim Swarovski kristalima, aludirajući na Danteov Inferno, prvi deo Božanstvene komedija, a ujedno i teme Schiaparelli kolekcije visoke mode za proleće-leto 2023. Poklonili smo se Roseberriju za ovo remek-delo i nestrpljivo čekali nastavak.
A onda je pristigla Kylie Jenner u crnoj haljini sa veštačkom lavljom glavom na ramenu, pružajući prvi pogled na ono što će se kasnije dogoditi na pisti - niz odsečenih životinjskih glava koje akcentuju Schiaparelli haljine.
Tako je Shalom Harlow na pisti nosila ručno oslikanu haljinu od vune i svile sa velikom glavom snežnog leoparda koja je virila iz njenih grudi. Irina Shayk prošetala je identičnu iteraciju haljine Kylie Jenner sa lavljom glavom, a Naomi Campbell izašla je na pistu u kaputu prekrivenim veštačkim krznom sa velikom vučjom glavom postavljenom na levom ramenu.
''Nijedna životinja nije povređena za potrebe ovih lookova'' - naglasio je Schiaparelli, ali time nije umanjio utisak javnosti da je ovaj potez, kako etički, tako i modno - promašen. Iako visoka moda jeste mesto za bezgranično eksperimentisanje sa sopstvenom kreativnom vizijom, avangardno zanatstvo i zamršene tehnike, prezentovanje odsečenih životinjskih glava kao fashion komada u današnje vreme, gde je borba protiv okrutnosti prema životinjama univerzalna, potpuno je neprihvatljivo. A zatim i estetski neuverljivo, neukusno i bizarno, čak iako znamo da je dizajnerova poenta bila da predstavi životinje koje je Dante izjednačavao sa požudom, ponosom i pohlepom.
S druge strane, činjenica je da je ova modna kontroverza nepravedno potisnula u drugi plan sve ostale veličanstvene kreacije koje je predstavio Daniel Roseberry, a koje su itekako vredne pažnje.
„Ova kolekcija je moj omaž sumnji. Želeo sam da se odmaknem od tehnika koje su mi bile prijatne i koje sam razumeo, a da umesto toga izaberem nepoznato i zastrašujuće'' rekao je naglašavajući da je Danteov Inferno duhovna referenca na pakao sumnje kroz koji prolazi umetnik tokom stvaranja.
Uz dramatičnu muzičku podlogu Philipa Glassa, Roseberry je u Petit Palaisu interpretirao scenografiju Danteove Božanstvene komedije. Nadrealno je materijalizovano u obliku ručno oslikanih haljina od pliša, bisernih sakoa, golih tela obloženih zlatom, metalnim korsetima koje otelotvoruju granje, i drugim impresivnim detaljima. Tu su i grandiozne siluete, oštro sečene i nepredvidive, tako da svaka Schiaparelli kreacija liči na svojevrsnu skulpturu.
Sam rasplet donosi dizajner koji kolekciju potpisuje rečima: „Inferno. Purgatorio. Paradiso. Ovo je podsetnik da ne postoji raj bez pakla; nema radosti bez tuge; nema zanosa stvaranja bez mučenja sumnje. Moja sopstvena molitva je da se toga uvek setim — da se, u mojim najtežim danima, kada inspiracija jednostavno neće da dođe, setim da nije moguće uzdizanje do neba bez prethodnog odlaska do ognjišta i straha koji dolazi sa njim. Dozvolite mi da to uvek prihvatim”.