"Brak je kao institucija mrtav, baš kao i ptica dodo. Muškarci su gladni seksa kao i hrane. To je najveći problem u braku. Ako je on gladan i ne može da ode u otmeni francuski restoran, zadovoljiće se i hot dogom na nekom štandu. Za ženu su ipak važne ljubav i romantika", izjavila je svojevremeno Joan, filmska junakinja koja je u svojim filmovima stvorila lik žene opsednute ljubavlju prema pogrešnim muškarcima.

Slavna britanska glumica koja je rođena 22. oktobra 1917. godine u Tokiju, udavala se čak četiri puta i svaki brak se okončao nakon samo nekoliko godina zajedničkog života.

"Bog zna da sam pokušala. Zaista nije moguće da normalan čovek bude oženjen filmskom zvezdom", rekla je u jednom intervjuu.

Iako je na filmu uvek bila skromna i blaga, u privatnom životu je bila prilično neustrašiva. 

Letela sam u međunarodnim balonskim trkama. Vozila sam svoj avion. Radila sam mnoge uzbudljive stvari", izjavljivala je ponosno, a treba spomenuti da je bila i stručna jahačica, igračica golfa, licencirana dekoraterka, a izvrsno je pripremala i cordon bleu.

Joan i njena starija sestra Olivia de Havilland kao dobrovoljne bolničarke tokom Drugog svetskog rata održale su nebrojeno mnogo nastupa u znak podrške američkim vojnicima. Bile su prve sestre u istoriji dodele Oskara koje su osvojile zlatne statue u glavnim kategorijama.

Joan u filmu Serenade (foto: Profimedia)

Rad sa Hitchcockom

Objašnjavajući prelaz iz britanske u američku kinematografiju, Alfred Hitchcock je rekao: ’U Hollywoodu se filmovi prave za žene, i u skladu sa njihovim sentimentalnim ukusom konstruišu se scenariji. U Engleskoj se filmovi prave za muškarce, i zato nikad ne zarađuju ništa’.

Prva glumica koja je otelotvorila tu Hitchcockovu ženu u novom vizuelnom i dramaturškom središtu interesovanja majstora napetosti bila je Joan Fontaine u filmovima Rebecca (1940) i Suspicion (Sumnja, 1941).

Rebecca (foto: Profimedia)

Ona će za drugi film dobiti Oskara, i tako (p)ostati jedini glumac koji je ikad dobio najprestižnije filmsko priznanje za nastup u nekom Hitchcockovom filmu.

Ako, naravno, izuzmemo Ophülsov klasik Letter from an Unknown Woman (Pismo nepoznate žene, 1948), Fontaine, nažalost, u svojoj kasnijoj karijeri neće imati previše prilika da igra tako kompleksne likove kao što je to uradila u Hitchcockovim ostvarenjima koja su predstavljala gotovo programske temelje za superiornu nadogradnju njegove dotadašnje estetike.

Bez obzira na nagradu za Suspicion, najbolja rola Fontaine je ona u Rebecca, za koju se izborila u žestokoj konkurenciji Vivien Leigh, Lorette Young, Anne Baxter i Margaret Sullavan.

Sa Lawrenceom Olivierom u filmu "Rebecca" (foto: Profimedia)

Ekspresijski potencijal Fontaine u ovom filmu počivao je na krhkom balansu između standardizovane, nesigurne i stidljive junakinje koja dolazi iz ženske gotske melodrame i suptilnijeg portretisanja ženskog subjekta uhvaćenog u mrežu ambivalentne Hitchcockove stilizacije, podjednako glamurozne koliko i dekonstrukcijske.

Sa Cary Grantom u filmu "Suspicion" (foto: Profimedia)

Rivalstvo sa sestrom

Nakon što su im se roditelji razveli, i to pošto je njihova majka Lilian saznala da ju je muž varao koristeći usluge japanskih gejši, Joan i Olivia odlaze sa majkom iz Tokia u San Francisko.

Ubrzo nakon što im se majka preudala Olivia izjavljuje da želi da bude glumica, što njena majka oduševljeno podržava i pozdravlja čineći stariju ćerku svojom mezimicom u tom trenutku. S nepunih osamnaest Olivia odlazi da živi kod prijateljice i ubrzo biva zapažena u predstavi San letnje noći, nakon čega potpisuje ugovor za Warner Bros Studio.

Među najpoznatijim filmovima starije sestre svakako su Gone with the wind (odbila ulogu Scarlett O Hare zarad uloge krhke Melanie), Heiress, Dodge City i To Each His Own. Olivia je bila dvostruka Oskarovka, i to za uloge u filmovima Heiress i To Each His Own. Uporedo sa sestrinom karijerom i Joan počinje da glumi, mahom naivne žene u filmovima B produkcije.

Uloga u filmu Rebecca vinula ju je u zvezde, ali i pokrenula vidljivu netrpeljivost Olivije koja je ulogu Rebecce htela za sebe. 1942. godine sestre će obe biti nominovane za Oskar, s tim da će Oskara kući ipak odneti Joan za ulogu u filmu Suspicion, Alfreda Hitchcocka. Nakon ovoga Joan ćemo gledati u do sada najslavnijoj i najuspešnijoj ekranizaciji Jane Eyre sa Orsonom Wellesom.

Iako su često uslikane zajedno, sestre navodno nisu mogle da podnesu uspehe jedne druge. Postoji priča da je Olivia pokušala sestri da zabrani dolazak na majčinu sahranu, ali je Joan zapretila da će novinarima otkriti "celu" priču. 



Fontaine je umrla 15. decembra 2013. godine u 96 godini. Njena sestra Olivia i dalje je živa. Prošle godine je proslavila 101 godinu.

izvor: 24sata.hr / Vijesti.me / Elle.rs

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/