Na vrhuncu "ludih 60-ih", kako je prozvana era kada su u Londonu počele da se rađaju veće društvene i seksualne slobode, mlada pevačica i glumica, kao i pesnikinja Marianne Faithfull zatekla se u noćnom klubu Vesuvio u Sohou.

Klub je držao Spanish Tony, slavni bivši vozač trkačkih automobila koji je nakon nesreće napustio sportsku karijeru i otvorio klub. Bio je velika faca na londonskoj klupskoj sceni i  čovek koji je dogovarao susrete sa članovima Rolling Stonesa.

Tako se i Marianne Faithfull upoznala, a potom i započela vezu sa Mickom Jeggerom. Klub je privlačio generacijske i kulturološke superzvezde, a Faithfull  je, vrlo brzo dospela u samo središte scene.

"Ljudi su tamo bili prilično luckasti - na tom mestu okupljali su se svi tadašnji londonski hipsteri. Bili su tu svi Beatlsi, većina Stounsa, nekolicina iz grupe The Who, - ukratko - svako ko je bio neko dolazio je tamo. A glavno sredstvo za obeznanjivanje, naravno, bio je LSD. ", priseća se Marianne u svojim memoarima Memories, Dreams & Reflections

Faithfull, devojka sa velikim plavim očima, bila je tipični primer devojke iz perioda"ludih 60-ih".

Rođena u Hampstedu u porodici vojnog špijuna koji se preobratio u akademski obrazovanog oca i majke koja je poreklom bila austrougarska plemkinja, Marianne Faithfull čekala je samo pravi trenutak da pokaže sve svoje talente.

Otkrio ju je menadžer Rolling Stonesa, Andrew Loog Oldham - prerano - kada joj je bilo samo 16 godina.

Njen prvi važniji singl - ljubavnu, slatku uspavanku "As Tears Go By" napisali su Mick Jagger i Oldham, a na gitari odsvirao Keith Richards, i tako su Faithfull preko noći pretvorili iz pevačice u klubovima u pop zvezdu.

Uspeh se činio garantovanim, tim više jer su lude 60-te podrazumevale slobodnu ljubav, rock'n'roll i eksperimentisanje sa drogama, a Marianne je u startu bila predodređena za slavu. Bila je talentovana, izgledala je prefinjeno i prosvećeno, a iza sebe je imala i hit-mekera koji je snimao na engleskom, francuskom i nemačkom jeziku.

Kobni skandal

U isto vreme, britansko društvo zadržalo je svoj konzervativni stav prema ženama i žene su za iste grehe bile mnogo žešće osuđivane nego njihove muške kolege, a dokazala je to i policijska racija na partiju u Ricahardsovom stanu u Saseksu, Redlendsu 1967. godine. Jegger i Richards osuđeni su zbog posedovanja droge, ali u središtu skandala našla se Marianne.

Umesto da osude Jeggera i Richardsa, mediji su na naslovnice stavili 20-godišnju devojku jer ju je policija, kako su pisali - zatekla umotanu samo u krzneni prekrivač.

Tokom sudskog postupka, Marianne Faithfull su fotografisali sa primerkom "London Evening Newsa" sa kog je vrištala naslovna strana: "Gola devojka na žurci Stonesa".

Od tog dana Marianne će pratiti novinari i tražiti skandale i izmišljati joj seksualne avanture. Mnogo godina kasnije nesuđena pevačka zvezde će za jedne novine 1994. godine izjaviti: "Kada si slavni muškarac i zavisnik o drogama, to će ti u javnosti dati na vrednosti i pomoći na putu ka slavi. Žena u toj situaciji postaje drolja i loša majka."

Put prema dnu

Nakon pobačaja 1970. godine, napustila je Jeggera, izgubila je i starateljstvo nad maloletnim sinom kog je imala sa umetnikom Johnom Dunbarom. Ubrzo je pokušala da se ubije popivši 150 tableta 'Tuinala" na letu za Sidnej. Bilo je to nedugo nakon smrti osnivača Stounsa, Briana Jonesa.

Uporno odbijanje da postane deo društva bogatih i slavnih gurnulo ju je još više prema dnu. Postala je beskućnica, anoreksična narkomanka iz Sohoa, kojoj su se ulice Londona pretvorile u pravi pakao. Iako je potonula, lepota i dostojanstvo Marianne Faithfull nisu izbledeli.

"Ljudi se se brinuli za mene - pa čak i narkomani bez krova nad glavom, zavisni od teških droga. Tek tada sam naučila da su ljudi zaista dobri. Nisam to znala iz perspektive svoje slave i zvezdanog života iz ere 60-ih. Tamo nije bilo dobrih ljudi, bilo je kučki i pokvarenjaka koji su jedni prema drugima bili vrlo okrutni. Provela sam na ulici dve godine i to je bilo mnogo korisnije iskustvo nego da da sam ostala pod majčinim okriljem", iskreno priča Marianne.

Saradnja sa Davidom Bowiem i Bob Dylanom

Čak i tih dana ostavila je veliki trag u svetskoj muzici i uticala na muzičare sa kojima se družila i sa kojima je živela. Ona je bila inspiracija za nekoliko večnih pesama Rolling Stonesa, uključujući "Wild Horses", i "I Got the Blues" sa albuma "Sticky Fingers" iz 1971. godine, a sarađivala je i na kultnoj "Sister Morphine".

Jeggera je uputila na čitanje Bulgakovljeve "Majstora i Margarite" nakon čega je napisao "Sympathy For the Devil".

Sarađivala je sa Davidom Bowiem na "Ziggy Stardust" albumu , kao i sa Bob Dylanom i Sandy Dennyjem za "Rich Kid Blues", a istraživala je i uticaj kantri muzike na albumu iz 1976. "Dreamin 'My Dreams".

Do 1979. godine pank je već potpuno osvojio pop kulturu, na pomolu su bila velike političke promene, a Marianne, sada već udata za Bena Brierley iz "The Vibratorsa", objavila je svoj najvažniji album, "Broken English".

Nominovana za Grammy, album je bio potpuno iznenađenje na muzičkoj sceni.

Eksperiment sa elektronikom i provokacija sa naslovnom pesmom inspirisanom Ulrikom Meinhof, suosnivačicom nemačke terorističke organizacije, uz video zapise u režiji Dereka Jarmana i beskompromisne tekstove, proslavio je Marianne Faithfull još decenijama kasnije.

Kada je 2013. godine objavljeno luksuzno reizdanje, muzičarka se prisetila kako je pravila album.

"Mislila sam da ću umreti, da je ovo moja zadnja prilika da nešto snimim. Odlučila sam - gadovi, pokazaću vam ko sam ja!"

Malo je umetničkih glasova koji su tako varirali tokom karijere, od sladunjavih, mladalačkih 60-ih, do promuklih, hrapavih kasnijih albuma. Sve te Mariannine transformacije zapravo su posledica njenog života, u čijem slučaju zaista vredi ona rečenica kako je pevač taj koji čini pesmu.

Teško je zamisliti bilo koga osim nje kako ravnopravno raspravlja o poeziji sa Allenom Ginsbergom i Williamom Burroughsom, ili sedi u društvu sa Donatellom Versace, Kate Moss i Cher ili pak gostuje u TV sitkomu "Absolutely Fabulous" iz 2001. godine.

Marianne nikada nije bila samo ukras na muzičkoj sceni, pa to nije ni danas, u šestoj deceniji života. Ostala je kreativna muza i sarađuje sa imenima kao što su PJ Harvey, Anna Calvi, Damon Albarn, Beck i Nick Cave. 

"Gledala sam nedavno porodični album, proučavala porodično stablo i moje austrougarske korene. Osvrnuvši se na mog praujaka, Leopolda von Sacher-Masocha i njegov kratki roman "Venera u krznu" - zaključila sam - ja zapravo nisam imala izbora nego da budem vrlo, vrlo dekadentna", izjavila je pevačica 2013. u intervjuu za The Guardian.

Izvor: Stil.rs

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/