Živimo u svetu gde je priča o menstrualnom ciklusu i dalje velika stigma, dok je za žene ona sastavni deo njihove svakodnevice. Koliko su bitni feministički pokreti koji se bave ovakvim temama, toliko su važne i žene koje celo društvo žele da učine boljim, osvešćenijim i zdravijim mestom. Zato razgovaramo Unom i Martom koje stoje na čelu brenda Pom Pom, a koje su nam približile ideju o ulošcima i tamponima od čistog pamuka i tome koliko je njihova ideja važna za zdravlje svake žene.

Koja priča stoji iza Pom Pom uložaka?

M: Iza Pom Poma stoje dve žene koje su želele da uonesu promenu na tržište higijenskih proizvoda za žene. Dosta nam je bilo plastike koja nam se podmeće, reklama za uloške u kojima žene trče kroz polja kamilice u belim pantalonama, dosta nam je bilo i uložaka koji su tretirani hemikalijama, dosta nam je bilo stigme koju donosi menstruacija. Želele smo pometnju i mini-revoluciju.

A nešto više o vama lično?

U: Mi smo vrlo različite, a u isto vreme vrlo kompatibilne - što je i poželjno u poslu, pogotovo u preduzetničkom poslu gde te dosta vremena vozi i hrani samo tvoja želja i ideja, pa je normalno i da padaš. Tad je dobro imati drugi pogled na situaciju da te podigne i osnaži da ideš dalje. A inače sam strateški dizajner po struci, trenutno u isto vreme i student i profesor i preduzetnik i freelancer i mama i partner. Imala sam sreću da živim na više mesta, poslednje je bilo Njujork. Moj san je da mogu samo da se bavim profesurom i pisanjem!

Dosta nam je bilo plastike koja nam se podmeće, reklama za uloške u kojima žene trče kroz polja kamilice u belim pantalonama, dosta nam je bilo i uložaka koji su tretirani hemikalijama, dosta nam je bilo stigme koju donosi menstruacija.

M: Pa rekla bih da smo Una i ja paralelno suprotne jedna drugoj. Svaka fura neki svoj film, ali uvek jedna uz drugu. Volim što imamo isti smisao za humor, tu smo svakako u istom univerzumu. Una je Pom mome Pomu i drži me prisutnom. Po struci sam kostimograf i godinama sam radila na serijama i reklamama. U jednom trenutku počela sam da se bavim dekoracijama na eventima i taj posao me je baš ispunjavao. Međutim, korona je to zaustavila i tu nastaje Pom Pom. Moj san je more. Uvek. Može i kuća na nekom otoku.

Koja vizija i ideja vas je vodila ka stvaranju ovih proizvoda?

M: Naša vizija bila je napraviti uloške koji će izmamiti osmeh našim korisnicama u svakom smislu. Da budu najboljeg kvaliteta, od organskog pamuka, dobre upijajuće moći, da su u fenomenalnom pakovanju i još da možemo imati konkurentnu cenu proizvoda. I mislim da smo uspele.

U: Kada tek počinješ sa razvijanjem proizvoda, pun si entuzijazma i dnevno ti padne na pamet sto cool ideja koje bi bile super za tvoj brend. Ali, onda te malo stisne realnost i troškovi i budžeti za te ideje, i neke od njih, nažalost, moraju otpasti. Ipak, ono na čemu smo insistirale sve vreme i gde nije bilo mesta za kompromise jeste kvalitet proizvoda. Tako da je naša vizija da kad pomisliš na kvalitetan ženski higijenski proizvod, odmah pomisliš na Pom Pom.

Zašto baš ulošci i tamponi?

U: Zato što je i pored punih rafova uložaka i tampona izbor mali. A mi smo želele izbor. Pričamo o proizvodima koje koristimo svakog meseca. Kao majke ženske dece, želele smo da pružimo našim ćerkama izbor.

M: U Srbiji postoji 1.600.000 žena koje su u reproduktivnoj dobi, što znači da ih je većina korisnica higijenskih proizvoda. Na tržištu je 90 odsto proizvoda napravljeno od plastike. Tu smo videle ogroman potencijal i našu šansu da uradimo promenu kad je o tome reč.

Po čemu se Pom Pom razlikuje i izdvaja?

M: Pom Pom se izdvaja po tome što su ga napravile dve žene razmišljajući o ženama. Obe smo korisnice higijenskih proizvoda dugi niz godina, tačno smo znale kakav proizvod ženama treba i to smo poštovale. Možda nas izdvaja i poštovanje prema ženama koje svakog meseca krvare. Zaista je bezveze da u današnje vreme stavljamo plastiku u gaćice i osećamo se neprijatno.

U: Iza brenda takođe postoji ogroman rad i trud, i istraživanje, i bezbroj intervjua, i ispijenih kafa sa ženama da bi uspele da dođemo do finalnog proizvoda. I pored samog kvaliteta proizvoda, bilo nam je bitno da vizuelno komuniciramo i da otvorimo razgovor o temi menstruacije.

Koliko vam je društveno odgovorna priča iza vašeg projekta bitna?

U: Društvena odgovornost, u smislu fer poslovne prakse i promovisanje etičkog ponašanja u više sfera nam je bitna. Prvo i osnovno je da je jasan sastav proizvoda i da je on jasno iskomuniciran. Pošto kod nas još uvek nema obaveze da se jasno naznači sastav, onda se kroz vizuelnu komunikaciju sa cvetićima pamuka, cotton feel i cotton like plastični proizvodi provlače kao pamučni. Mi smo želele da skrenemo pažnju na to, i zato nam je i slogan Pun mi je mesec. A pun nam je mesec mnoštva stvari, ali se ženska svest probudila i vode se borbe na više frontova i bitno nam je da budemo deo te borbe, da naše ćerke to vide i da znaju da je promena moguća.

Koliko su materijali uložaka i tampona zapravo bitni i da li su žene toga uopšte svesne?

M: To je najbitnija stvar u celoj priči. Kada imaš uložak koji je od plastike i upijajući sloj od raznih gelova koji su zapravo hemikalije, pa još izbeljen hlorom, reskiraš ozbiljne infekcije, svrab i neugodne mirise. U poslednje vreme zaista se diže svest kod žena koliko je bitno da paze šta koriste u doba ciklusa, a i same smo puno radile i podizale svest o tome.

U: Opet se vraćamo na to što žene kod nas donedavno nisu ni imale mnogo izbora, već biraju manje zlo. Većina proizvoda na tržištu u toj sferi napravljena je od plastike. Jedan od češćih komentara žena koje koriste naše proizvode jeste taj da ne osećaju neugodne mirise i svrab, na koje su se nažalost i navikle. I da, moje omiljeno - vidiš boju svoje krvi, a to je nekad jako bitno za razumevanje stanja zdravlja reproduktivnih organa.

Jedan od češćih komentara žena koje koriste naše proizvode jeste taj da ne osećaju neugodne mirise i svrab, na koje su se nažalost i navikle.

Koliko je bilo izazovno osmisliti i proizvesti ovakav proizvod?

M: Nekada je bolje ne znati u šta se upuštaš. Ideja se dugo kuvala u glavi. Od ideje do realizacije prošlo je skoro dve godine. S obzirom na to da nam je u tom trenutku proizvodnja uložaka i tampona bila jedna velika nepoznanica, bacile smo se na istraživanje. Istražile smo sve, i što treba i što ne treba, veoma temeljno smo pristupile tome. Dugo smo tražile partnere (fabriku) koja bi mogla da ispuni standarde koje smo same sebi postavile i koje smo očekivale za naše proizvode. Isprobale smo sve dostupne proizvode na tržištu i došle do onih za koje smo smatrale da su najbolji. One koje bismo dale i našim kćerkama.

U: Nažalost, ono što je najizazovnije jeste postaviti ceo sistem koji mora da prati ovakav proizvod koji nije toliko zabavan i kreativan kao samo osmišljavanje i proizvodnja. A on je neophodan za opstanak, tj. oživljavanje te ideje. Mnogo administrativnog rada je potrebno, pogotovo što je reč o malom biznisu, tj. firmi koja je registrovana i u poreskom sistemu, a ima iste uslove poslovanja kao i mnogo veće konkurentske firme i mora sa njima da se bori. Marta i ja smo praktično sve, i prodaja i logistika i marketing i dizajneri, ali to je neophodno na svakom početku.

Biznis ste pokrenule usred korone. Zašto ste se odlučile baš na takav korak i kakva su vaša iskustva?

M: Korona nam je obema preokrenula život. Una je nakon pet godina života u Njujorku „zapela“ u Beogradu, a ja ostala bez posla. A kako je ideja o ulošcima bila već neko vrijeme u glavi, jednostavno smo odlučile da se bacimo u to. Ulošci su nešto što ti uvek treba, bila korona ili lockdown ili šta god se već dešava u ova nesigurna vremena. Znale smo da će biti teže, ali verovale smo da ima prostora i potražnje za takav proizvod čak i u to ludo vreme. Tada se nekako sve usporilo i dalo nam vremena da se bavimo istraživanjem. OK, možda malo previše vremena, ali, eto, okrenule smo to vreme u svoju korist.

U: Da, korona nam je oduzela privid kontrole nad životom i bile smo spremne da uđemo u nešto gde ćemo imati bar neku kontrolu. Takođe, shvatile smo da smo u godinama i iskustveno u situaciji gde je neuspeh prihvatljiv, a ono što više nije prihvatljivo jeste ne pokušati.

VMP09638 (1).jpg
Vladimir Miladinović Piki 

Kada pogledate svakodnevne situacije i stereotipe sa kojima se susrećemo, da li je Srbija pravo tržište za Pom Pom?

M: Nama je to naravno bio, i još uvek je, neverovatan izazov. Možda je baš zbog toga Srbija i pravo tržište za Pom Pom. Ali isto tako, moramo priznati da su reakcije žena i podrška koju dobijamo neverovatni. Ženama je zaista dosta da im se plasira plastika koja „miriše na kamilicu“.

U: Mi uvek koristimo primer kako će se kod nas pre svakodnevno trošiti na cigarete nego na kvalitetan uložak jednom mesečno. Ali, ima i fantastičnih inicijativa i imamo sreće da smo došle u kontakt sa izuzetnim ljudima koji menjaju stereotipe u našoj zemlji.

Ženama je zaista dosta da im se plasira plastika koja „miriše na kamilicu“.

Koliko je po vašem mišljenju svest žena u našoj zemlji otvorena za proizvode koji se tiču njihovog zdravlja?

M: Svest žena se veoma podigla kad je reč o tome. Vidimo taj trend u svim segmentima, od ishrane do kozmetike i higijenskih proizvoda.

U: Otvorena je definitivno, ali potrebna je pravilna komunikacija i nažalost potrebne su i sistemske promene kako bi ta svest koja postoji mogla i da se preinači u akciju.

Vaša kreativnost ogleda se i u pakovanju čiji je dizajn prezanimljiv. Odakle ideja za njega?

M: Obe smo se pre pokretanja Pom Poma bavile poslovima koji su u sebi imali veliku dozu kreative, a to smo želele da zadržimo i u ovom poslu. Osim toga, u današnje vreme sve je izdizajnirano, od šolje za kafu, do lampe na noćnom stolu. Neverovatno je kako se malo pažnje posvetilo ambalaži za proizvod koji žene koriste svakog meseca. Veoma nam je bitan vizuelni identitet. Tu u priču ulazi Madlena Dašić, naša Megi. Megi je to majstorski odradila. Ona je zaokružila celu priču, „posložila“ nas obe i udahnula život našem brendu, dala mu vizuelni identitet. Pom Pom se ističe gde god se pojavi i Megi je neizostavni deo Pom Poma. Moramo spomenuti i Slavoljuba Stankovića koji je zbog nas pristao da na par dana postane žena i osmisli fenomenalan slogan - Pun Mi Je Mesec, koji je osim na kutijama zaživeo i u našem svakodnevnom izražavanju.

Poimanje menstruacije u našem društvu, ali i mnogim drugim društvima, zaista je zastrašujuće. Mislite li da smo pokretanjem različitih feminističkih organizacija i različitih pitanja otišle barem jedan korak dalje?

M: O da, oko menstruacije vlada stigma, to je tabu tema. Vrlo često proizvodi za menstruaciju kriju se čak i od muškaraca u vlastitom domu. A ima li išta prirodnije od menstruacije? Feminističke zajednice čine čuda i skidamo im kapu. Ima tu još borbe, ali rekle bismo da smo otišle barem dva koraka dalje.

U: Ono što je takođe bitno jeste to da se mlađe generacije intenzivno bave raznim pitanjima koja imaju za cilj poboljšanje kvaliteta života žena u našoj zemlji. One nas konstantno inspirišu i uvek se trudimo da ih ispratimo koliko je to moguće.

Koja su po vašem mišljenju nova društvena pitanja koje je neophodno što pre pokrenuti?

M: Kad je reč o menstruaciji i stigmi vezanoj za nju, mislim da je edukacija ključ svega, reforma školstva i rana edukacija dece veoma su bitne. Mi moramo da edukujemo i dečake i devojčice i samo tako ćemo skinuti stigme koje nam društvo nameće.

U: Iskreno, mislim da je potrebno usmeriti energiju na već postojeća društvena pitanja i prvo se pozabaviti njima. Meni bliska pitanja jesu kvalitet životne sredine, pogotovo edukacija o reciklaži i primena reciklaže kao nešto najosnovnije, zatim unapređenje zdravstvenog i školskog sistema - prvenstveno uslova za rad ljudi koji rade u tim sistemima, a koji nas leče i neguju našu decu. Nekako mislim da prvo moramo da rešimo ta osnovna pitanja kako bismo bili sposobni da se osvestimo kao društvo za druga društvena pitanja.

Imate li u planu da širite asortiman nekim novim proizvodima?

O da! Kuva se svašta novo! Tako da, stay tuned!