Ona jasno i na sav glas kroz različite kanale zastupa feminističke stavove, pokreće teme o rodnoj nejednakosti i bilo kom obliku diskriminacije. Aktivističke priče sa njenog bloga i IG profila Klitmit, daleko se čuju, a toj zajednici od skora se pridružio i njen novi proizvod koji je na našem tržištu potpuno revolucionaran - Onwa menstrualni veš. Kako je došla na ideju o njima, koliko je sa aspekta aktivizma ovaj proizvod bitan za društvo, ali i za svaku ženu i kako devojke već reaguju na njega, otkriva nam u specijalnom intervjuu za Elle.

Često si na svom Instagram nalogu Klitmit govorila i pisala o štetnosti uložaka i tampona kao i mnogim problemima današnjice, ali otkrij nam odakle dolazi ideja o menstrualnim gaćicama?

Ideja o menstrualnim gaćama dolazi upravo iz ove spoznaje da su naši intimni delovi svakog meseca izloženi toksičnim supstancama. To je bio onaj ,,Aha!“ momenat kada sam shvatila šta to zapravo meni smeta i odakle tako česte iritacije. Tada sam počela da tražim rešenja i isprobavala sam svašta, između ostalog i menstrualne gaćice koje su tada u Francuskoj koštale 70 €. Bila sam oduševljena konceptom, ali veoma dugo nisam mogla da priuštim drugi par. Kada sam ga konačno kupila, nisam bila zadovoljna materijalima, model mi nije bio udoban i bila sam razočarana. U isto vreme svima oko sebe pričala sam o gaćicama, dok u jednom trenutku iste te osobe nisu počele da me ubeđuju da ja napravim svoj model i tako mi dali ideju. Zapravo je to bilo vrlo logično jer je išlo u potpunosti uz aktivističku priču na mom IG-ju, ali i moje saradnje sa časopisima i mojim studijama iz roda.

Koja je zapravo poenta i način korišćenja Onwa gaćica?

Korišćenjem menstrualnih gaćica izbacujemo u potpunosti iz upotrebe uloške i tampone. Dakle, radi se o zaštiti koja je visokoupijajuća, naravno i zaštitna, ali se takođe sastoji od materijala koji su antialergijski, antibakterijski, prirodno eliminišu neprijatne mirise i odstranjuju višak vlažnosti, odnosno omogućavaju našoj koži da diše dok se mi osećamo suvo. Kada dobijemo menstruaciju jednostavno ih obučemo kao bilo koje druge gaćice i možemo da ih nosimo do 12 sati u zavisnosti od naše menstruacije, ali i od toga da li smo dobro odabrale tip gaćica, jer imamo dva različita modela za različite obime curenja. Dakle, krvarimo direktno na gaćice koje sve upijaju, a kada osetimo da treba da ih promenimo, isperemo ih hladnom vodom, a zatim možemo da ih peremo na ruke ili u mašini.

Kako brinemo od kog materijala će nam biti obična majica koju nosimo, isto tako treba da brinemo od kog je materijala menstrualna zaštita koja je direktno u dodiru sa našim intimnim delovima. Tako nisam želela da pravim bilo kakav kompromis sa materijalima. Svi materijali su Oekotex.

ONWA4461-Edit copie.jpg
ONWA 

Koliko je bilo teško u Srbiji razviti jednu ovakvu ideju?

Ono što je dobro u vezi sa Srbijom i dalje je to što su ljudi radi da vas povežu sa nekim ko možda zna nešto. Počela sam od jednog telefonskog poziva, koji me je zatim povezao sa pet različitih osoba od kojih mi je svaka dala po neku značajnu informaciju. Pomoglo mi je to što govorim jezike, pa sam materijale za probu naručila od različitih proizvođača iz inostranstva, jer kod nas na tržištu ne postoji mnogo opcija, a kada one i postoje, morate da naručite velike količine, za koje ja nisam imala sredstva. Nuđene su mi i opcije iz Kine, Pakistana, Bangladeša, a ja sam se bila zainatila da nađem materijale koji će doći što bliže, kako bi otisak CO2 bio što manji. Na materijalima sam faktički na kraju sama radila, ali sam zahvaljujući kontaktima shvatila kako funkcioniše cela ta mreža i u kojoj meri je sve nestabilno zbog COID-a. Cene su se menjale svakog dana. Ono što je bilo malo teže jeste naći fabriku koja bi bila zainteresovana za ovakav proizvod jer je šivenje ovih gaćica mnogo komplikovanije i skuplje od pravljenja ne samo običnih gaćica, već i raznih drugih komada odeće. Mnoge fabrike imaju i više nego dovoljno posla, mnoge nemaju dovoljno radnica, a potražnja je sve veća. Samo od raspada Jugoslavije ima za trećinu manje švalja, a svi znamo u kojoj meri je fast fashion od tada napredovao i koliko više komada odeće imamo u svojim ormanima. S druge strane, činilo mi se da su me neki odbijali i zbog toga što se radilo o proizvodu za menstruaciju. Radilo se o nečemu novom, nisu svi imali sluha ili vremena za upuštanje u ovu avanturu sa mnom, posebno zato što sam radila više prototipa, htela sam da oba modela dovedem do perfekcije. Na kraju sam uspela da nađem partnere kojima sam zaista zadovoljna, ne samo zbog toga kako su ih napravili, te njihove efikasnosti i umeća, već i zbog odličnog odnosa koji smo u tom procesu izgradili, a koji mi je bio veoma važan.

A fizički i tehnološki je napraviti i razviti?

Potrebni su ljudi sa sluhom, potrebno je okružiti se timom koji će do kraja da razume vašu viziju i da veruje u to što radite. Problem nikada nije bio sam proizvod, već spremnost ljudi da u tome učestvuju, da izađu iz zone komfora i probaju nešto novo. Uz strpljenje, veru i upornost sve može da se napravi i razvije. Potrebno je takođe i dosta vremena.

Kada si kretala sa razmišljanjem o ovom proizvodu, šta ti je u glavi stajalo kao krajnji cilj?

Očigledno je da sam na prvom mestu bila fascinirana idejom ovog proizvoda zbog zdravlja. Maštala sam o svetu gde ćemo se osloboditi ojeda, osipa, ali i nekih težih oboljenja koja dolaze od nezdrave menstrualne zaštite, a da toga nismo ni svesne. Ali kada sam počela da koncipiram gaćice i razmišljam o modelima, vrlo brzo se udobnost nametnula kao veoma važna stavka. Želela sam da se otarasimo onog osećaja plastike na vulvi, znojenja, razmišljanja dok smo na poslu o tome da li u dovoljnim razmacima menjamo uložak ili tampon, imamo li adekvatne higijenske uslove za to. Menstruacija jeste još jedna mentalna stega za žene i razmišljala sam na koji način možemo da je se otarasimo. Moj moto je postao kako napraviti model gaćica koji će učiniti da zaboravimo da imamo menstruaciju, naravno u slučaju da nemamo jake bolove. I time sam se vodila od prvog do poslednjeg prototipa, od prvog testiranja materijala, do krajnje odluke o poslednjem šavu.
Pored svega ovoga, naravno da sam mislila i o ekološkom aspektu, dakle o tome da više nećemo bacati uloške i tampone koji predstavljaju zaista veliki otpad, posebno jer se vrlo često ne bacaju na adekvatan način, a i zato što se sastoje iz tako velikog procenta plastike. Razumete da, kada sam sve to posložila, nisam više mogla da idem nazad, pravljenje gaćica postala mi je opsesija.

ONWA4417 copie.jpg
ONWA 

Od kojih materijala su ove gaćice napravljene i koja su njihova svojstva?

Prvi materijal je pamuk na koji se najpre krvari i koji je prvi u nizu materijala koji upijaju. Zatim ide bambus koji je, kako ja volim da kažem, materijal sa supermoćima jer odlično upija, ali zbog antibakterijskih i antialergijskih svojstava prirodno eliminiše neprijatne mirise, koji i inače ne dolaze od same menstruacije, već od dodira naše kože sa plastikom u ulošcima. Materijal koji štiti je vrsta pula koji je napravljen za medicinsku potrebu, a koji s jedne strane ne propušta, ali u isto vreme eliminiše višak vlažnosti sa intimnih delova. Tako koža diše i smanjuje se mogućnost pravljenja gljivica ili razmnožavanja bakterija upravo zbog vlažne sredine na intimnim delovima. Spoljašnji materijal je tu da celu ovu strukturu drži čvrsto i omogući dodatan osećaj udobnosti. Bez obzira na sve ove materijale, struktura je vrlo tanka, te ni ne osetimo da imamo na sebi gaćice sa više slojeva materijala.

Onwa veš zaista zvuči kao revolucionarni proizvod. Kakve su reakcije devojaka na njih?

Reakcije su sjajne! Uglavnom dobijam poruke povodom mekoće materijala i udobnosti. Svakako sam u fazi pravljenja prototipa imala devojke koje su testirale, nisam želela da se baziram samo na svom iskustvu, ipak sve mi imamo drugačiju anatomiju, menstruaciju, navike, itd. Već su mi njihove reakcije dale veliki vetar u leđa i potvrdile da je ideja dobra.

Koliko misliš da će biti teško promeniti svest o menstrualnoj zaštiti?

Mislim da je to dosta teško, ali je i uz dobru komunikaciju i edukaciju sve moguće. Svakoj novini treba vremena da se ljudi naviknu na samu ideju, da uvide benefite za sebe i svoje zdravlje. Ako je proizvod dobar, ostaće zasigurno na tržištu, ali treba opet proći kroz period strpljenja i ostaviti prostor ženama da se na ideju i naviknu. U Francuskoj je to dizanje svesti išlo dosta brzo zahvaljujući jednoj nezavisnoj studiji čiji su rezultati bili prikazani na nacionalnoj televiziji, zbog brojnih prikazanih intervjua, konkretnih dokaza, itd.

Ovakav proizvod je zapravo i ekološki, zar ne?

Tako je. Jedne gaćice možemo nositi i više puta u toku jedne menstruacije u zavisnosti od dužine iste, a uz pravilno održavanje, koje igra ključnu ulogu, možemo da ih koristimo i do pet godina. Četiri para gaćica može da zameni na hiljade bačenih uložaka i tampona. I ne radi se samo o otpadu, već i o hemikalijama korišćenim pri samoj proizvodnji, koje zagađuju vodu i životnu sredinu.

Koliko je bitna poruka koju ovim proizvodom šalješ?

Ja se iskreno nadam da će se svest o štetnosti uložaka i tampona povećati i da će i same kompanije koje ih proizvode da počnu da nude zdravija rešenja. Cilj je da imamo opcije. Toliko je marki kozmetičkih proizvoda ili odevnih predmeta, žene krvare od kad je sveta i veka, zašto ne bismo imale razne opcije za zaštitu? Nadam se da će ovaj proizvod upravo podstaći razmišljanje o tome da opcija treba da postoji i da će podstaći dalje razmišljanje o inovativnosti.

Da li u Onwa kolekciji možda planiraš još proizvoda u budućnosti?

Ideja je mnogo za razna proširenja, različite modele, itd. Što bi se reklo stay tuned.