Za nju je umetnost življenja - umetnost kreiranja, dok svojim stvaralačkim pečatom potpisuje neke od najzapaženijih događaja na našim prostorima. Marijana Štrbac ove godine obeležava petnaest godina rada u organizaciji i dekoraciji evenata, a samo za ELLE govori o svojim počecima, idejama i planovima za budućnost.
Da li se kreativac rađa ili se kreativac postaje - kako je bilo u tvom slučaju?
Čvrsto verujem u to da se svaki čovek rađa sa kreativnošću u sebi i da je ona univerzalni jezik koji leži u svakom biću. Svi mi smo neiscrpni izvor ideja i inovacija, a put koji kasnije u životu biramo, privatni ili profesionalni, jeste raskrsnica na kojoj odlučujemo da li ćemo svoj kreativni potencijal ispoljiti manje ili više. Za one koji žele da krenu putem kreativnosti, od ključne važnosti jeste izlaganje različitim idejama, vežbanje rešavanja problema na razne načine, eksperimentisanje i otvorenost prema svemu novom što dolazi.
Kako si došla na ideju da otvoriš Flower Couture by Studio Jana?
Kao i sve najbolje u životu, i ovo je došlo kao splet raznih okolnosti. Pre tačno 15 godina, kada sam diplomirala modelovanje i dizajn, a potom se i zaposlila u tekstilnoj industriji, shvatila sam da nije sve onako kako sam zamišljala, i da svoje kreativne ideje, bar u toj konkretnoj firmi, neću moći „preko noći“ da realizujem. Baš u tim prelomnim trenucima život mi je dodelio ulogu kume na jednom venčanju. Taj period, kao i sam dan venčanja, nose sa sobom toliko anegdota da mi se i dan-danas kad ih se setim, usne same razvuku u osmeh. Kuma, pa još i odgovorna za organizaciju. Tada sam i shvatila koliko je izazovno i stresno organizovati event - od idejnog koncepta do dekoracije nedostupne u Srbiji, ali uživala sam u svakom koraku. Odlučila sam da poslušam svoj unutrašnji glas, odvažila se, i evo me danas.
Sećaš li se ljudi/knjiga/filmova koji su te inspirisali i odredili u definisanju sopstvenog art potpisa?
Knjige koje čitam i filmovi koje gledam, verovali ili ne, u suštoj su u suprotnosti s onim čime se bavim. Večeri provodim uz čašu vina i naučnu fantastiku, bila to knjiga ili film, i to je ono što ispunjava neka moja druga interesovanja. Umetnost koja me sasvim sigurno jeste oblikovala u poslovnom smislu, jeste vajarstvo, tačnije ljubav prema vajarstvu. Oduvek me privlačilo stvaranje koje proizilazi iz oblikovanja trodimenzionalnih objekata od kamena, gline i metala, a najviše uživam u radovima Berninija, Michelangela i Canove.
Od modnih revija, celebrity partyja i koncerata, pa sve do venčanja i privatnih proslava - učestvovala si u kreiranju dekoracije i organizacije najvećih događaja. Na koje si naročito ponosna?
Iako će možda zvučati kao kliše, svaki event je priča za sebe i ne mogu se porediti jedan sa drugim. Potpuno je nebitno da li je reč o modnoj reviji poznatog dizajnera, privatnoj proslavi ljudi nepoznatih široj javnosti ili korporativnoj proslavi. Bitna je priča koju taj event donosi, to je ono što nas inspiriše - takve projekte se trudimo da radimo jer iz njih najviše učimo i razvijamo se.
Rekla bih da je moj tim ono što me čini zaista ponosnom, i rezultati koje postižemo, a ne konkretni projekti.
Kako uspevaš da ostaneš kreativna i drugačija?
Odgovor je zaista veoma jednostavan - prioritet uvek dajem vanvremenom dizajnu. Trendovi se vrtoglavo smenjuju i naravno da ih treba sagledati i prilagoditi svom ili ukusu klijenta, ali fokus uvek zadržavamo na idejnim rešenjima koja i za pet godina mogu biti prihvaćena.
Koje dekor trendove možemo da očekujemo u 2024. godini?
Kada je reč o bojama, 2024. godinu će po mom mišljenju obeležiti lavanda ljubičasta, čekaju nas i neutralne boje poput bele, krem, sive i bež, koje su uvek popularan izbor kada je o eventima, a posebno o venčanjima, reč. Te boje uklapaju se sa prirodnim elementima koji su trend. Pružaju sofisticiran i elegantan izgled, a lako se kombinuju sa drugim koloritom.
U skladu sa prirodom, očekujte da vidite mnogo nijansi zelene, od svetle žalfije do dubokog, skoro crnog, smaragda.
Kada je reč o materijalima, viđaćemo one luksuzne. Svi ovi zemljani tonovi dobro se uklapaju u luksuzne tkanine. Pliš će imati veliki trenutak 2024. godine, kao i somot i druge debele, bujne tkanine. Zabavljaćemo se i uz retro vibracije 70-ih, one su tu da ostanu, pa razmislite o toplim bojama - svetloroze, senf žuta i avokado zelena. Neizostavni su i neoni 90-ih.
U decembru otvaraš i Creative Academy by Studio Jana - online kurseve za sve koji žele da krenu tvojim putem i zakorače u event industriju. Šta te je inspirisalo za to?
Kada sam rekla da verujem da se svako od nas rađa sa dozom kreativnosti, nisam isključila da se rađamo i sa onom drugom - nazovimo je racionalnijom stranom. Nju takođe treba negovati, i truditi se da uvek nađeš način da prepreku pretvoriš u priliku. U mom slučaju, u trenutku kada sam shvatila da se suočavam sa rastućom potrebom za adekvatnim i stručnim saradnicama, a da ih teško pronalazim, odlučila sam da dobro sagledam tržište i pronađem razlog tome kako bih mogla da nađem i rešenje. Razlog sam pronašla u tome što kod nas ne postoji sistem obrazovanja koji u praksi funkcioniše kada je reč o produkcijskim, dizajnerskim i floralnim projektima. Takođe, našoj struci izostaje poslovna podrška, poslovna politika temelji se na iskustvu, a mišljenja sam da je event industrija toliko zaživela da treba da postoji kao privredna grana.
Sve to sagledano, i dobro promišljeno, pretvorilo se u Creative Academy by Studio Jana - online kurseve za različite oblasti u struci. Ova akademija polaznicima treba da pruži upravo ono što je nedostajalo - poslovnu i dizajnersku podršku, bilo da je reč o početniku ili iskusnom dizajneru.
Za kraj, reci nam koja je tvoja najveća životna, a koja profesionalna lekcija koju si naučila radeći ovaj posao?
Najveću životnu lekciju naučila sam za vreme pandemije korona virusa - neke stvari ne treba i nije ih moguće planirati, zato samo treba živeti u trenutku i učiniti sadašnjost najboljom mogućom.
Najveća profesionalna lekcija koju sam morala da naučim jeste odvažnost da kažem „ne“. Odnosno, naučila sam da u nekim situacijama i pod nekim okolnostima moram da odbijem posao, koliko god ti projekti bili primamljivi.
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti