U društvenoj klimi zauvek promenjenoj pandemijom, uloga umetnika je nikad jasnija - ali i nikad teža. Autor je tu da osvesti manjkavosti šablona stvarnosti i pruži okvir nepredvidivosti sa kojom smo naučili da živimo.

Pa ipak, ponekad, umetnik to ne može sam. Zato se u naglašenoj krivudavosti pogleda kroz kultni prostor Galerije '73 ovoga puta sreću vizure dva autora koji se ostvaruju u potpuno različitim medijima, ali sa očiglednim paralelama kroz stvaralaštvo.

Šta bi to bilo zajedničko Ivanu Radojčiću i Marku Vučkoviću, iako jedan stvara skulpture sa gotovo stripovskim fokusom na neumiren impuls organske forme a drugi beleži sekvence svakodnevice dajući im kontekst poetične predodređenosti? Hrabrost da se naizgled očigledno izvuče iz našeg kolektivnog tkanja svesti i vrati u drugom vizuelnom kodu, od koga svako instinktivno bira ono što (ne) želi da vidi.

image0 (7).jpg
Press 

Rezultat je izložba koja nosi naziv "Impuls, sekvence" i sastoji se od skulptura i reljefa kombinovanih materijala Marka Vučkovića u jukstapoziciji sa digitalnim printovima i video radom koji čine vizuelni dnevnik Ivana Radojčića. Izložbu karakteriše nekonvencionalna postavka i beskompromisan susret autorskih tački gledišta. 

Tim povodom, pitali smo Ivana Radojčića da li je danas umetnik stvaralac novog društvenog poretka:

''Živimo u vremenu koje je intenzivno vizuelno - gde svako od nas komunicira fotografijama bez obzira na profesiju. Umetnik je tu da bude predvodnik, kao i u svakom vremenu - da artistički osvetli konverzaciju ka društveno važnim temama. U mom slučaju, lajtmotiv je bilo vreme: čini mi se da nikad nismo bili više okruženi meračima vremena… oni su na ekranima telefona i kompjutera, čak i slike koje svojim gedžetima pravimo naznačavaju vreme u kome su nastale, pa opet kao da nikad nismo manje bili svesni gde nam vreme prolazi. S tim u vezi, voleo bih da taj novi društveni poredak bude više etičan a manje estetičan od ovog pomno filtiriranog u kome Insta-živimo, da budemo svesniji onoga što nas raduje a manje čamimo u svojim odbrambenim mehurima.''

image0 (7).jpg
Press 

A jesu li umetničko stvaralaštvo i planiranje na suprotnim polovima ljudske prirode ili su pak neodvojivi?

''Okružen sam različitim formama stvaralaštva od malih nogu i, kao dete umetnika, vaspitavan idejom da je podjednako vredno i važno napraviti skulpturu za izložbu i policu za špajz jer oba podjednako popravljaju opšte stanje stvari. Stoga, mislim da stvalaraštvo i planiranje nisu na suprotnim polovima ljudske prirode, iako vlada takvo mišljenje o umetnicima - kao razbarušenim individualistima iz neke paralelne realnosti. Konkretno, kolaborativna izložba poput ove zahtevala je planiranje i sa moje i sa Markove strane - zato što se izražavamo u različitim medijima i beležimo različite trenutke u inspiraciji. Medjutim brzina zapažanja nam je vrlo slična, njegova se pretoči u impuls istraživanja organske forme, a moja zaustavlja te sekvence svakodnevice koje su suviše lepe da ih ne zapamtimo.''

Izložba "Impuls, sekvence" Marka Vučkovića i Ivana Radojčića u Galeriji '73 u Beogradu biće otvorena 7. aprila do 19. aprila.

image1.jpg
Press 

O autorima

Ivan Radojčić

Rođen u Beogradu, 1981. godine gde je i studirao Istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu. Pored umetničkih projekata u zemlji i svetu, među kojima se izdvaja Srbija 2.0 na Sorboni u Parizu i Q.E Festival u Berlinu, angažovan više od dve decenije u štampanim i digitalnim medijima. Prvi put izlagao u Galeriji '73 na izložbi ”Pogledi 2021.” sa radom ”Sutra - to boli malo manje” koji je bio uvod u istoimenu izložbu u prostoru Kulturnog centra Beograda na Cvetnom trgu.

Marko Vučković

Rođen u Kruševcu 09.11.1992. godine. Diplomirao na Visokoj školi elektrotehnike I računarstva 2015. God. Diplomirao na Fakultetu Primenjenih Umetnosti 2019. god u Beogradu, odsek primenjeno vajarstvo. Na istom fakultetu završio i master studije. Od 2016. aktivno izlaže na grupnim izložbama u zemlji. Prvu samostalnu izložbu realizovao u SKC-u u Beogradu, 2020. godine. Član ULUS-a od 2020. godine.