Hej Mihano, za početak reci kako za prvi put čuo za Metaverse?
Već dugo industrijom kruže vesti o širenju mode na nove dimenzije. Čitali smo priče o velikim brendovima koji su lansirali svoje kolekcije na Roblox ili Fortnite, ili lansirali kolekcije svojih NFT i generalno o širenju poslovanja na digitalno, pratili smo čitavu priču oko web3 i novih tehnologija. Iako ništa od ovoga zapravo nije novo i dešava se već par godina, mi smo se tek krajem prošle godine odvažili da se intenzivnije pozabavimo ovom temom.
Kako ti se rodila ideja na napraviš svoju prvu virtualnu kolekciju?
Krajem prošle godine. Kada smo kao tim već počeli da diskutujemo na ovu temu, shvatili smo da želimo da što više učimo i da od početka budemo prisutni u ovom rastućem svetu. Imali smo mogućnost da se povežemo sa beogradskom kompanijom NFTizer uz čiju podršku, stručnu pomoć i bogato iskustvo smo mogli da donesemo pravu odluku kako će naš ulazak u digitalno da izgleda. Moram da se ovim putem zahvalim celom NFTizer timu koji nas je vodio kroz čitav proces i uz pomoć kog smo proširili naša saznanja o spoju umetnosti i tehnologije i NFTijeva.
Objasni nam koje su po tebi glavne razlike između dizajniranja digitalne odeće i svojih dosadašnjih kolekcija? Kako funkcioniše proces stvaranja jednog digital komada odeće?
Digitalno nas oslobađa ograničenja koja fizička proizvodnja nameće. Zaista možemo da pustimo mašti na volju. Recimo, mi smo hteli da u fizičkoj kolekciji imamo i naočare, ali proces proizvodnje je prekomplikovan, dug i skup. Ali za digitalni realm dovoljna je ideja i naočare su tu, sada su deo Mihano Momosa ponude. Što se tiče realizacije digitalne kolekcije, moj generalni utisak jeste da grafički postoje ograničenja koliko model može da bude elaboriran i tu nastaju izazovi kako da se zadovolje estetski kriterijumi. Za samu izradu digitalne garderobe je bio zadužen tim NFTizer, a njihovo iskustvo je da je potrebno nekoliko dana za izradu digitalne garderobe na Decentralandu, kojima je prethodilo oko nedelju dana istraživanja.
Sam proces nije komplikovan, ali obuhvata stroga pravila i smernice. Kada se prođe dokumentacija i razumeju kompleksni zahtevi izrada modela je vrlo jednostavna. Najvažnije od svega je koristiti omogućen broj poligona za model i postarati se da se postigne odgovarajuća tekstura. Na Decentralandu postoji Builder uz pomoć kojeg se može videti i testirati model. Samo modelovanje se može uraditi u bilo kom mainstream 3D softveru za modelovanje, ali se najčešće koristi Blender. Kada je model spreman, neophodno je da on bude odobren od strane Decentralanda. Ovaj proces može potrajati između jednog i trideset dana, što zavisi od brojnih faktora. Takođe je potrebno platiti i naknadu za koju ne postoji mogućnost refundacije i može se smatrati nešto skupljom. Ukoliko postoji potreba, Decentraland će zahtevati dodatne korekcije na modelu koje se moraju sprovesti da bi se dobilo odobrenje, što kod nas nije bio slučaj ali takva mogućnost postoji. Nakon ovih koraka u mogućnosti ste da stavite modele na prodaju i odredite im cenu. Tada je digitalna garderoba na raspolaganju svima koji žele da se meta-stilizuju.
Gde si pronašao inspiraciju za svoju prvu virtuelnu kolekciju?
U svojoj poslednjoj kolekciji – Decennium 2022. Želeo sam da prikažem već postojeći model i da mu dodam naočare koje su nastavak vizuelnog koncepta kolekcije.
Koji su po tebi najinspirativniji digitalni kreatori koje pratiš?
Zaista mi je teško da dam odgovor na to pitanje, jer ima toliko zanimljivih stvari koje se dešavaju. Samo na Metaverse Fashion Week se moglo videti toliko zanimljivih modela koje su pravili potpuno anonimni kreativci. Međutim, meni je mnogo interesantnije da pratim ceo koncept i plan nastupa i da razumem i vidim kreativne pristupe u približavanju fizičkog i digitalnog.
Da li smatraš da se budućnost mode nalazi upravo u ovom svetu i šta to znači za realnu proizvodnju odeće?
Sigurno. Ostaje pitanje kada će se desiti masovna adaptacija na novi svet i šta će tehnologija dozvoliti. Svaki pojedinac, institucija i kompanija će sve dublje zaranjati u web3 i svi ćemo svoje postojanje proširiti na digitalno. Tako će moda imati svoje novo igralište gde ćemo moći da se izrazimo na nove načine. Ne mislim da će digitalno da isključi fizičko već da će ga samo obogatiti. Ljudi će i dalje želeti da imaju realna iskustva i osete pravu garderobu samo što će se stvoriti mogućnost da se to real life iskustvo preslika na online iskustvo.
Koje je tvoje mišljenje, da li će ipak realnost uspeti da pobedi ovu sci-fi dimenziju života?
Mislim da to neće biti borba, niti treba da bude. Jednostavno će naše online iskustvo da se obogati i pruži nam nove mogućnosti. Kako će budućnost tačno izgledati ostavljam stručnijim da diskutuju, a i vreme će samo pokazati. Svakako mislim da ćemo se mi svi polako privikavati na ono što dolazi, a ja kao optimista očekujem nove mogućnosti i nove ideje.
Da li ćeš u budućnosti paralelno da kreiraš kolekcije koje su usaglašene ili planiraš da imaš drugačiji pristup kada je digitalna odeća u pitanju?
Mi smo u ovaj svet zakoračili i planiramo da polako gradimo naše prisustvo. Videćemo u kom će obliku to biti, ali svakako znam da će metaverzum biti produžetak našeg identiteta i da ćemo identitet brenda graditi na isti način i sa istim vrednostima.
Reci nam nešto više o svom prvom pojavljivanju na Metaverse Fashion Week-u, kakva je tvoja vizija budućnosti ovog događaja i da li stvarno misliš da može da bude popularniji od stvarnih revija?
Za MVFW smo zapravo čuli od tima NFTizer i mogućnost da se tamo pojavimo nam se činila najinteresantnijom. Zahvaljujući informacijama koje smo dobili od njih, zaključili smo da je naša najbolja strategija da naprabvimo digitalnu garderobu i da se naša Una Krlić (to jest njen avatar) pojavi na eventima obučena u Mihano Momosa. Metaverse Fashion Week se održavao po prvi put. Kao i svaki prvi put, bilo je mnogo izazova i nepoznanica. Sudeći po tome koja svetski poznata imena su učestvovala, očekujem da će ovaj događaj iz godine u godinu rasti i da će se iskustvo poboljšavati. Najvrednije u celom događaju je prilika za rast i razvoj koju smo dobili, kao i mogućnost da prisustvujemo različitim panelima na kojima su učestvovale zaista impresivne ličnosti. Ne mislim da će MVFW postati popularniji u pravom modnom smisli, ali da će svakako postati pristupačniji. I što je možda najvažnije, otvoriće nove kanale komunikacije sa mlađom publikom koja je praktično rođena u digitalnom svetu, a sa kojom je po pravilu najizazovnije komunicirati.
I za kraj, da li si već kreirao svog avatara i kako izgleda?
Jesam, liči na mene. Za sada je obučen u najjednostavniju garderobu koja je dostupna prilikom kreiranja avatara - dok ne napravim Mihano Momosa mušku kolekciju, bar za digital, što da ne.
Intervju: Ana Ostojić
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti