Zamislite da ste rođeni u dinastiji modnih mogula čije bogatstvo datira još od 1913. godine. Zamislite onda da zamalo ne postanete deo moćne porodične firme, a kada postanete – utrostručite primanja i preokrenete naopačke i nju i sve modne kanone. Upravo ovo dogodilo se devojci po imenu Miuccia Prada, najmlađoj unuci Marie Prade i trenutno najpriznatijem živom modnom dizajneru na svetu.

Miuccia Prada, iako odrasla u porodici u kojoj se sve vrtelo oko mode, nije imala nikakve afinitete da uđe u dizajnerske vode. Štaviše, bežala je od toga glavom bez obzira. Već tokom školovanja pravila je čudne poslovne odluke (što će se kasnije znatno odraziti na njen dizajnerski izraz).

Naime, kad je završila fakultet profesionalno je počela da se bavi pantomimom u milanskom teatru Piccolo, zatim se tokom 70-ih zaljubila u glasnogovorništvo i burno se zalagala za prava žena, usput je stigla i da doktorira političke nauke, kao i da postane vlasnica male galerije savremene umetnosti.

Porodičnom biznisu priključila se 1978. godine iz puke revoltiranosti. Godinama je tupila zube pokušavajući da objasni svojoj porodici kako posao stagnira i kako će Prada ostati upamćena samo po dosadnim kožnim tašnama – gotovo istim onakvim kakve je njen deda pravio kad je firma tek osnovana.

Miuccia Prada je odlučila da uzme stvari u svoje ruke i promeni sliku o Pradi iz korena. Drznula se da poljulja kožno kraljevstvo i od 1985. godine niko se više nije sećao kako je Prada izgledala nekad. Ova godina bila je jedna od onih ključnih prekretnica za modu na planetarnom nivou, jer je Miuccia te 1985. lansirala svoje čuvene crne najlon tašne.

Uprkos tome što se nama iz perspektive sadašnjeg modnog skeptika to ne čini kao bog zna kakvo postignuće, pojava ovih tašni odjekivala je na sva zvona. Odjednom su svi želeli da imaju ovaj krajnje jednostavan ruksak, od još jednostavnijeg materijala, koji čak nije imao nikakav logo!

Od ovog trenutka postalo je jasno da se modna scena značajno menja.

Iako nije oduvek bila zagrejana za nastavljanje porodične loze, od onog trenutka kad je stupila na mesto vlasnika ove velike modne kuće Miuccia je svakom zadatku ozbiljno pristupala. Čuvena izjava, koja najbolje svedoči o njenom poimanju mode kao posla, jeste: "Umetnost služi za izražavanje ideja i vizija. Moj posao, pored prenošenja umetnosti na relativno nosive odevne komade, jeste da prodajem. Morala sam da budem pravi mađioničar da bih napravila kombinaciju ova dva."

Na sledećoj strani pročitajte kakav i koliko je doprinos modi dala Prada: 

PageBreak

Upravo je kombinacija odgovarajuća reč. Čitavu modnu karijeru Miuccia Prada obeležile su kombinacije – lepog i ružnog, modernog i staromodnog, uzvišene umetnosti i visoke mode. Od početka je odbijala konvencije i umesto štancovanih brendiranih komada garderobe stalno je kreirala nešto novo.

Kada je tokom 70-ih godina glavna funkcija mode bila da obuče žene kao muškarce kako bi dobile lažan privid poštovanja, Miuccia je ženama otkrila pravi modni magični napitak – kombinovanje težih materijala sa ženstvenim detaljima, poput karnera, pastelnih boja i nakita. Tako nisu izgubile nežnost, a ipak su stvorile gard.

Isto tako, kad je tokom disko ere 80-ih sve bleštalo od napadnih neonskih boja, Miuccia je uzvratila udarac izbacivanjem prve ženske ready-to-wear kolekcije, i to kompletno crne.  

Miuccia Prada naprosto je umela, a i dalje ume, da osluškuje vetrove svoga doba. Nikada nije kreirala odeću samo u komercijalne svrhe – kroz minimalistički ironični šik slala je večno prijemčive poruke. To čak nisu bile ni poruke političke ili socijalne prirode. I sama je rekla:

"Ja sam politikom davno prestala da se bavim. Samim tim, poruke koje šaljem ne mogu da budu političke. Svako radi svoj posao – političari se bave politikom, ja se bavim umetnošću i modom i poruke koje šaljem striktno su u vezi sa mojim sferama rada."

Primera radi, nešto što je na ovogodišnjoj Milanskoj nedelji mode preplavilo naslovnice jesu Pradine crop-top kreacije. Naime, crop-top je kratka majica iznad stomaka koja se već nekoliko sezona proleće/leto pokazuje kao pravi hit na tržištu. Miuccia Prada ipak, u želji da prikaže besmislenost ovog komada koji, za jedan sofisticirani modni ukus, isuviše otkriva, ukombinovala je crop-top majice sa debelim džemperima i čak kaputima.

Šta bi to trebalo da predstavlja? Naprosto, kako je i sama dizajnerka objasnila – sirovo, neposredno i direktno usklađivanje naizgled nespojivih komada. Male tajne velikih majstora za opstanak na modnoj sceni, ali opstanak pravog kvaliteta.

Pitanje koje je nezaobilazno za bilo kakvu manju ili veću diskusiju o modi sigurno je: „Zašto bi to iko nosio?” Kao da je ljudima i dalje neshvatljivo da je moda ćerka umetnosti i kao što nije svako umetničko delo stvoreno za zid u dnevnoj sobi, tako ni svaki odevni komad nije nužno za ormar.

Dišanova pisoar-fontana zasigurno je jedno od umetničkih dela koje je izazvalo najburnije reakcije u istoriji stvaranja, no ipak malo je verovatno da bi ga iko poželeo u svojoj kući. Isti slučaj je i sa modnim kreacijama, naročito Pradinim.

Činjenica je da, iako možda nije svaki Pradin odevni komad nosiv, ispunjava funkciju mode, a to su inovacija i pomeranje granica. Prada se poigrava sa hitovima sezone i stavlja ih u krajnje neočekivan koncept, ali na tako perfidan i promišljen način da moda postaje univerzalna poruka koju svako razume. Moda više nije samo stvar prefinjenog ukusa.

Naposletku, da ljudi nisu toliko opčinjeni modnom institucijom koju je Prada izgradila, Pradine tašne i odeća zasigurno ne bi bili najviše puta kopirani komadi u istoriji mode. Ova pojava svakako ide u prilog neprikosnovenoj uticajnosti ove modne kuće.

Bilo kako bilo, da nije Miuccia, Prada bi najverovatnije ostala samo fabrika finih kožnih tašni. Ovako, izrasla je u ozbiljno konkurentnu modnu velesilu, koju će teško iko zbaciti sa pijedestala.

Zahvaljujući Miuccia imamo modu kakvom je danas poznajemo – modu koja ne zazire od kritike i konvencija, koja je slobodna da se razvija, opominje i usmerava – modu, koja je od klasičnih uzora iz umetnosti pokupila ono najbolje i pružila mu savremeni šmek.

Tekst: Katarina Lazić /Kultivisise

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/