Ona je istaknuto ime na mapi crnogorskog sveta dizajna, ali tu ne namerava da se zaustavi. Moda je njen medijator svih utisaka i znanja, fascinacija i spoznaja. Zakoračite sa nama u svet Milene Đurđić, modne dizajnerke čije kreacije su više od stilskog izraza - one podstiču na dublje razmišljanje o vezi između umetnosti, identiteta i društva. Njen dizajn je unikatan, sa ciljem da stvori eksluzivan i prepoznatljiv modni brend. U specijalnom intervjuu za ELLE, saznali smo više o njenom stvaralačkom procesu i razumeli kako umetnost kao takva inspiriše njen dizajn. Otkrili smo i sa kojim se izazovima suočila na svom putu ka uspehu, ali i kakva je njena vizija o budućnosti modne industrije u regionu.
Da li sećate trenutka u kom ste znali da će Vaš životni poziv biti moda?
Posle gimnazije sam upisala i završila prvu godinu na Pravnom fakultetu i ubrzo shvatila da to nije sfera mog interesovanja. Kako je brat je studirao u Rimu, otišla sam kod njega i upisala kurs italijanskog jezika, kako bih naredne godine upisala žurnalistiku ili modni dizajn. Boravak u večnom gradu, jednom od najlepših gradova sveta, svetskom kulturno-istorijskom centru, fascinantnih arhitektonskih znamenitosti, renesansno ukrašenih fontana, baroknih stubova, prelepih trgova, skalina, katedrala i crkava sa freskama - remek delima, dodatno i snažno su pobudili interesovanje za estetsko i lepo, za umetnost. Više nije bilo dileme – umetnička akademija primenjene umetnosti je bio moj definitivni izbor. Imala sam sreću da studiram na prestižnoj Accademia di costime e di moda, kod sjajnih profesora i predstavnika svetski priznate i prepoznatljive italijanske škole dizajna i modnog stila, a kasnije u Beogradu na Fakultetu za modni dizajn, gde sam i diplomirala i završila specijalističke studije italijanskog Instituta za modu Caligari - odeljenje u Beogradu, u klasi profesorke Lidije Jovanović.
Sa kakvim ste se izazovima suočavali na profesionalnom putu i postizanju uspeha kao modna dizajnerka?
Kao i svaki drugi, i posao dizajnera nosi sa sobom brojne izazove. Kao prvi se javlja nedostatak industrije tekstila u Crnoj Gori, te veoma skroman izbor materijala kako kod nas, tako i u regionu, te smo u stalnoj potrazi za odgovarajućim materijalima sa udaljenih destinacija (Italija, Turska).
Kao drugo bih rekla da kod nas ne postoji strategija razvoja modne industrije na nacionalnom nivou, ne postoje mere podsticaja, subvencija, prilagođene poreske politike pri uvozu materijala i slično.
Kako biste opisali Vaš lični stil i pristup dizajnu?
Modni dizajn doživljavam kao vid primenjene umetnosti, a odevne predmete kao umetničke objekte, koji su izraz nekog mog doživljaja teme koja me je inspirisala. Predstavljam i način na koji razumem nekog vrhunskog umetnika, režisera, književnika i njegovo delo. Svi ti komadi pričaju i o meni, preko njih šaljem poruku o sebi, emitujem emocije izazvane datom temom.
Na dizajn gledam kao na angažovanu umetnost. Modni dizajn promišljam i promovišem njegov aktivan odnos prema sredini, društvu, izražavajući na svoj način kritički stav prema određenim društvenim pojavama, obično vezanim za razne socijalne i probleme, apelujući na ljudsku solidarnost, humanizam, zajedništvo i aktivizam. Svojim aktivnim odnosom prema okolini želim da izazovem reakciju, podstaknem na razmišljanje, i time, makar i skromno utičem na promenu pogleda na svet oko nas.
Negujem autentičan, originalan stil, čija je esencija elegancija, sa svom svojom estetikom, lepotom i neizostavnim samopouzdanjem.
Na koji način se razvijala Vaša kreativna filozofija tokom godina?
Moj modni credo, pre svega, je – elegancija, koju prate:
- Originalnost: Ona je suština mog modnog dizajna. Originalnost vidim u maštovitosti, kreativnosti, u izražavanju svoje i vaših posebnosti, raznolikosti naših ideja, našem autentičnom izražavanju, improvizaciji.
- Estetika. Dizajniranje i stvaranje po strogim umetničkim pravilima.
- Multifunkcionalnost. Funkcija odeće, između ostalog, jeste da zadovolji, pored estetskog i neke naše praktične potrebe. Težim da transformišem i prilagodim komade odeće koji će ispunjavati jutarnje, dnevne i večernje forme odevanja, čineči ih izuzetno praktičnom i multifunkcionalnom. Kao dizajnerka, uvek tražim nova, inovativna rešenja.
Možete li nam reći nešto detaljnije o procesu nastanka jednog odevnog komada i(li) kolekcije sa potpisom Milene Đurđić?
Sve počinje sa inspiracijom. To su najčešće vrhunski radovi i dela iz različitih vidova umetnosti: likovne, muzičke i filmske, te književnosti i nauke. Inspirišu me društvene pojave, socijalna stanja i slično. Tako se rađa kreativna ideja, koja postaje tema rada.
Temu razrađujem sijasetom skica, da bih nakon pažljivog odabira, finalne materijale predala u ruke konstrukltoru/modelaru na njihovu materijalizaciju. Neretko se dešava, da i u samom procesu izrade napravim određene korekcije, kako bi komad što snažnije preneo poruku i emociju i, zajedno sa ostalim komadima, ispričao neku moju, novu, autentičnu priču.
Koje materijale i tehnike najčešće birate pri radu?
Materijali imaju posebnu vrednost jer su direktno vezani za kvalitet i utisak koji ostavlja odjievni predmet. Stoga, biram, pre svega, prirodne materijale, pamuk, svilu, viskozu, koji omogućavaju da se osećamo prijatno i udobno. Međutim, danas je tehnologija tekstilne industrije toliko napredovala , da imamo veštačke materijale sa izvanrednom teksturom koja nekada izvanredno “pašu” uz određena dizajnerska rešenja.
Kreirate i za dame i za muškarce, te uspešno spajate tradicionalne i savremene elemente u Vašim kolekcijama. Kako usklađujete ove kontrastne elemente?
Tradicionalno i klasično u krajnjem efektu deluju kontrasno. Međutim, klasični stil je, ipak, neka polazna osnova za sve kasnije modne stilove i trendove. Klasični stil polaže neprikosnoveno pravo na eleganciju i jednostavnost. Uz to, karakteriše ga izrada od visoko kvalitetnih materijala, što mu daje neodoljivu dozu otmenosti.
Naša maštovitost i kreativnost omogućuju nam da tradiciju i klasiku, iskoristimo na krajnje inventivan način I napravimo efektnu konstruktivnu nadogradnju, kako bi naš novi komad istinski bio drugačiji i jedinstven.
Dobrom strategijom usklađivanja boja, konstrukcijom odeće, implementacijom detalja koji nose određenu tradicionalnu simboliku, možemo uspešno kreaciju dovesti u savršenu harmoniju, sa novim savremenijim dizajnerskim elementima i tako ostvariti novi vizuelni efekat koja šalje jasnu poruku javnosti.
Šta biste izdvojili kao najznačajnije projekte ili dizajnerske radove na kojima ste radili do sada?
Iskreno, veoma mi je teško dati odgovor na ovo pitanje iz prostog razloga što sam imala više veoma zapaženih modnih kolekcija i revija, kostimografskih projekata na televizijskim serijama, pozorištu i filmu.
Formalno, najveće priznanje je dobila kolekcija Grubo vrijeme (2021), inspirisana pandemijom, koja je dobila nagradu Nacionalne modne komore kao najbolja kolekcija u poslednjoj deceniji, a nakon čega je usledio poziv za učešće na gala eventu Smile Train Charity Gala, u Dubaiu, kojem su prisustvovali i članovi kraljevske porodice UAE, i mnoge svetski poznate VIP ličnosti.
Držim veoma značajnim i pobedu na međunarodnom konkursu za idejno rešenje asesoara - specijalno dizajniranih marama za žene i džepnih maramica za gospodu, One&Only Portonovi rizorta, koji se kao izuzetan svileni suvenir mogu dobiti u najluksuznijem rizortu na Jadranu i njihovim rizortima širom sveta.
Trogodišnji kostimografski rad na prvoj crnogorskoj sitcom TV seriji Dojč caffe je nešto što me, takođe, čini jako ponosnom I zadovoljnom.
Radeci na kostimima u ovoj TV seriji uzivela sam se u ovu divnu urbanu pricu i njene likove. I taj moj dozivljaj mi je pobudio dizajnersku mastu da napravim i modnu kolekciju Dojč café, da te simpatične likove prikazem u jednoj drugoj varijanti, oslobođenoj glume i uloga, da ih predstavim u opustenoj atmosferi gradskog zivota.
Međutim, moj najveći autorski poduhvat do sada je multimedijalni projekat »0000«, koji je završnoj fazi stvaranja, čija realizacija je planirana u najskorije vrijeme, a koji je kombinacija modnog dizajna, glume, muzike i plesa. Interdisciplinarni umetnički performans podrazumeva predstavljanje tematski rađene modne kolekcije – uz muzički, plesni i dramski performans, uz učešće više regioinalnih zvezda iz oblasti glume i muzike.
Na šta ste najponosniji, u poslovnom smislu?
Mogu biti veoma zadovoljna što sam u ne baš povoljnim uslovima koji prate rad dizajnera, uspela da napravim manje preduzeće/fabriku sa 12-14 zaposlenih. Mislim da imam izvanredan tim krojača, šivača, vrhunskog konstruktora/modelara (Edžija), sjajnu saradnicu i asistentkinju (Sofiju), u dopunskom odnosu grafičkog dizajnera i fotografa.
Umetnost je nesporno pokretač u dizajnerskom stvaranju, ali sve to nema svoju svrhu ako naši komadi, naše kreacije, ne nađu put do kupca. Stoga sam u procesu otvaranja radnje na ekskluzivnoj lokaciji u Podgorici. Radi se o savremeno koncipiranom maloprodajnom objektu konfekcije proizvedene u mom ateljeu, koja je, kako joj i samo ime Everyday by Milena govori da će biti namenjena, kako ženama, tako i muškarcima, za svakodnevne prilike. Linija je miks klasičnih formi jednostavnih linija i urbanih stvari, praktična, funkcionalna, nešto što je popularno i karakteriše sve veće gradske evropske i svetske centre, ali je uz to sasvim originalno i autentično za naše podneblje, naš način življenja, radno ili slobodno vreme.
Poslovni uspeh su i moji izuzetni klijenti, veoma uspešne i afirmisane ličnosti iz sfere privrede, biznisa, kulture, umetnosti, sporta, politike, diplomatije… Divno je sarađivati sa liderima i liderkama, briljantnim ličnostima I poznavaocima posla kojim se bave.
Gde vidite budućnost vašeg brenda?
Nadam se da će me energija, snaga volje, ambicija, istraživački duh i dalje pratiti, te da ću nastaviti trend rasta i razvoja, kako sa brojem radnika tako i količinom i raznovrsnošću proizvoda. Želim da imam što više prodajnih punktova u zemlji i inostranstvu, online prodaju... i još ponešto, što, za sada ostaje deo moje intime, ali svakako ide u korist razvoja modne i kreativne tekstilne industrije, edukativnog usavršavanja dizajnerskog podmlatka.
Prisustvo na inostranom tržištu ostaje moja strateška orijentacija, tako da, pored pojedinačnih porudžbi cenjene klijentele iz regiona (Balkana), nekih evropskih država (Nemačka, Francuska), zatim U.A.E., Kuvajta, SAD, očekujem i neku novu (drugačiju) formu poslovanja. Naime, imam poziv za ponovno izlaganje u U.A.E. i preliminarne razgovore o mogućnosti prodajnog punkta, kao i zainteresovanost jednog, svetski poznatog concept store-a u Bruklinu u Njujorku, gde bi moji komadi stajali rame uz rame sa svetskim brendovima.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti