Mistični proroci zodijaka samouvereno će vam kazati kako je mesto rođenja slučajnost, ali da zato vreme rođenja u sebi nosi posebnu auru koja je daleko od slučajne. Vodeći se tim verovanjem fascinantno je zaključiti kako su se u leto 1958. godine rodile najveće muzičke zvezde pop kulture u istoriji. Prince se rodio u junu, dok su Michael Jackson i Madonna svetlo dana prvi put ugledali u avgustu.

Nešto više od pola veka nakon tog magičnog leta situacija je prilično intrigantna: Jackson nas je napustio, Prince je izabrao oprezno skrivanje od medija, ali zato Madonna svoju krunu grčevito drži u mišićavim rukama. Ako ćemo biti potpuno iskreni, pop zvezdu ne čine glasovne sposobnosti, već tajanstvena harizma koja ih okružuje.

Madonna je započela svoju karijeru u vremenu kada nije bilo nasilnih paparaca, društvenih mreža i blogera. Iako mislimo da znamo sve o njenim počecima, mi zapravo ne znamo nista. Njena biografija nastala je na legendama koje su je od prvog dana okruživale, poput one kako je stigla u Njujork sa pedeset dolara u džepu. Kao tvrdoglava horoskopska lavica Madonna Louise Ciccone znala je da se kući, u radnički Michigan, ne može vratiti i zato je po svaku cenu morala uspeti. Njena želja za uspehom nije bila tek hrabra ambicija, već potreba za preživljavanjem. Ključan je bio trenutak kada su muzički kritičari na početku njene karijere izjavili kako je čeka brza propast i da će Cyndi Lauper postati prava muzička zvezda.

Koliko god ekscentrično izgledala, Lauper je bila „devojka iz komšiluka” sa melodijama i tekstovima koji su brzinom munje zaveli tržište. Madonna je instinktivno znala da mora da napravi sve suprotno od onoga što krasi pop zvezdu tog vremena. Znala je snagu provokativnog marketinga deceniju pre svojih koleginica i lukavo je zaključila kako je svaki PR – dobar PR. Svoju karijeru u prvim fazama Madonna je gradila na strategiji šoka i burne kontroverze koja će puniti stranice svih medija pratili oni muziku ili ne. Pravu prašinu prvi put je podigla 1984. svojim albumom Like a Virgin koji je provocirao sve puritance i one koji se tako osećaju.

Skakutala je u venčanici, dirala se na pozornici i pevala o onome što su svi radili ali o čemu niko nije govorio glasno. Taj njen nastup na MTV Video Music Awards doneo joj je svu moguću slavu i kontroverzu. Sve ostalo pripada istoriji koju smo već toliko puta čuli: izdala je knjigu Sex, skidala se po prljavim svlačionicama gej klubova, lizala je bičeve, ljubila Isusa, palila krstove i pritom uživala u eksplicitnim intervjuima. Time se nije samo iživljavala nad američkim kvazi-tradicionalnim vrednostima, već se kao povređena devojčica obraćala svom ocu. Njen revolt je u početku bio apsolutno emocionalan i nepromišljen, ali ubrzo je shvatila kako je time pogodila u epicentar nervnog sistema trenutka. Pošto se sama osecala kao freak, svoju pažnju usmerila je prema društvenim čudacima koji su u njoj videli dozu sigurnosti i samouverenosti kojoj su i sami težili. Homoseksualci, transvestiti i ljubitelji sado-mazo sveta prvi su je promovisali u svoju kraljicu. Za osnovne poruke komuniciranja sa širom publikom Madonna nije imala Facebook ili youtube već video spotove koji su milione ostavljali bez daha.

Njena Erotica, Like a Prayer i Justify my Love spadaju u skupinu najkontroverznijih videa kojima MTV duguje svoju tadašnju slavu. Radilo se o video performansima koji su napadali i izazivali sve ono što je establišment širom sveta predstavljao. Što je bila glasnija, publika je tražila više, a ona je te apetite zadovoljavala bez premca. I ono najvažnije: kroz svoje brojne promene ostala je ista drska i arogantna devojčica koja je došla da se obračuna sa svetom. Prince je to radio koristeći neopisivu vladavinu nad nizom muzičkih pravaca i instrumenata, Michael Jackson svojim tekstovima i plesnim pokretima kakve svet još nije video, a Madonna isključivo na temelju rušenja društvenih tabua koristeći muziku kao oružje.

Delotvoran alat u njenoj strategiji oduvek je bila odeća o kojoj nikada nije razmišljala u kontekstu modnog trenda već isključivo kostimografske provokacije. Samo u prvih nekoliko godina karijere uletela je iz grandž voda u rok chic sa Seanom Pennom pod rukom. Odluka da donji veš nosi kao "najnormalniju odeću" bila je revolucionaran manevar koji je proslavio mladog dizajnera Jean Paul Gaultiera.

PageBreak

Njena "Blond Ambition" turneja iz 1990. obeležena je Gaultierovim skulpturalnim, šiljatim grudnjacima koji su Madonnu lansirali nekoliko stilskih godina ispred svih ostalih. Zaboravlja se kako je već 1991. nosila korsete optočene lažnim draguljima u izdanju tada nepoznatog dvojca Dolce&Gabbana.

Iste godine pojavila se na crvenom tepihu kao Marilyn Monroe ukrašena dijamantima u vrednosti 20 miliona dolara. Sledi boemski look inspiriran hinduizmom, da bi se 1995. vratila seksipilu pod palicom Toma Forda. Gucci je, takođe, postao planetarno popularan zahvaljujući pop-kraljici koja je nosila raskopčane uske svilene košulje iz kojih se bezobrazno nazirao crni grudnjak. Pogrešna je prepostavka da se Madonna menjala samo iz albuma u album jer su njeni potpuni stilski zakoreti nastupali na svakih šest meseci, a svet je gledao otvorenih usta.

Ipak, njena najuspešnija promena, i u muzičkom i u modnom smislu, dogodila se 1999. kada je izdala po mnogima najbolji album u svojoj karijeri Ray of Light. Odlučila se za oštro šišanu poludugu kosu i brojne varijacije kimona u kojima je izgledala poput bića sa druge planete. Iza nje je tada bila čitava decenija svetskog uspeha: osvajala je kao Marilyn, Evita, sado-mazo domina, seksi Italijanka, diva starog Hollywooda… Kod Madonne ništa nije bilo slučajno pošto je znala da njena muzika mora da korespondira sa vizuelnom pojavom kako bi efekat bio još snažniji.

Te silne modne transformacije donele su joj obožavanje žena širom sveta jer Madonna je na svojim ramenima nosila sve: od pank suknje do egzotičnog sarija i kimona. Niko se do tada nije poigravao modom na toliko globalnom nivou kao što je to izvodila ona. Godine 2005. kada smo to najmanje očekivali, vratila se kao disko kraljica, praktično dve decenije od nestanka one izvorne disko muzike koja je vladala u Studiju 54. To je ujedno bila i njena poslednja uspešna transformacija jer je nakon Confessions turneje zalutala u lavirint u kome su se mnoge žene pre i posle nje pogubile.

Madonna je jednostavno odbila da se suoči sa činjenicom da stari te je srazmerno rastu svojih godina smanjila dužinu suknji i brojeve grudnjaka. Više nego ikada igrala je na kartu mladenačkog seksipila okružena zgodnim plesačima koji su celu situaciju učinili još bizarnijom nego što jeste. Ruke i vrat su delovi tela kod kojih nema leka protiv starenja, bez obzira na milione koji leže u banci. Kraljicu ćete zato na snimanjima ili crvenom tepihu često videti u kožnim rukavicama ili zakopčanim okovratnicima. Njene ruke i noge mišićavije su nego ikad ali godine ipak čine svoje. Sa realne tačke gledišta, Madonna sa 55. godina zapravo nije nikakva stara žena.

Ipak, showbiz perspektiva je znatno iskrivljenija jer ako navedemo neku Selenau Gomez kao novu pop princezu onda je Madonna naspram nje dinosaurus. Zbog svega toga mediji su prilično okrutni sa svojim šalama usmernim prema njenoj očajničkoj potrebi da izgleda mlađe. Sa druge strane, bez dima nema ni vatre, a legendarna Madge itekako privlači burne kritike svojom pojavom. Njeno zlatno doba u smislu mode i muzike je, nažalost, završeno, ali to ne znači da kraljici trebamo oduzeti krunu. Ko može zaboraviti njen filmski nastup u filmu Evita, sirovi seksipil u spotu Justify my Love, pokrete u crnom lateksu u Human Nature ili mračni, spiritualni nastup u videu Frozen? Jednom kraljica, uvek kraljica. 

Tekst: Grgo Zečić