Još
Izdanje: Potvrdi
Dodatno

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

ŠTA JE ZAPRAVO LOŠE U ČESTOJ KUPOVINI NOVE ODEĆE? Vreme je da preispitate šta kupujete i koga pratite na mrežama

Zašto nas je sramota da nosimo staru odeću, koju poruku nam šalju influenseri opsesivnom kupovinom i svakodnevnim promovisanjem fast fashion brendova na Instagramu, te kako promeniti navike i koje second hand profile zapratiti - istražuje Milica Golubović.

jingxi-lau-Y5oVH2tNN9U-unsplash Izvor: Unsplash/Jingxi Lau

Septembar je iza nas i pravi je trenutak da se presložimo pre fall/winter kupovina. Naime, ovaj mesec je poslednjih nekoliko godina poznat i kao second hand mesec, tj. kao ''Second Hand September''.

U pitanju je inicijativa Oxfama (Internacionalna organizacija za borbu protiv globalnog siromaštva) koja apeluje na ljubitelje mode da na 30 dana odlože svoje kreditne kartice u cilju nekupovanja novih jesenjih kolekcija, kako bi doprineli očuvanju planete. Simbolično je izabran septembar zbog Nedelja mode širom sveta na kojima se prezentuju novi trendovi i time podstiče potrošnja i kupovina nove odeće.

Šta je zapravo loše u čestoj kupovini nove odeće?

Ako zanemarimo uslove rada u tekstilnoj industriji koji podrazumevaju mizerne plate, izrabljivanje žena i neretko dece, zatim što je ova industrija u vrhu najvećih svetskih zagađivača, te što u Srbiji ne postoji rešeno pitanje reciklaže tekstila... što su priznaćete ne tako sitni problemi, tu su i posledice po mentalno zdravlje zbog iracionalne ideje o obaveznom posedovanju svih “noviteta”, koja uzrokuje neprekidan lanac impulsivnih kupovina.

Koliko puta dnevno vam ''iskaču'' reklame za najpoznatije fast fashion brendove? Na koliko profila dnevno naiđete na svim društvenim platformama koji reklamiraju neki modni brend? Koliko puta dnevno pomislite ''trebale bi mi baš jedne ovakve pantalone'' ili ''samo još ovu torbu da kupim i to je to''? Okej, možda je i do mog algoritma guilty as charged, ali morate priznati da smo preplavljeni informacijama, reklamama, preporukama koje poručuju samo jedno – KUPUJ i bićeš lepa, pametna, uspešna, kupuj, jer tek kada kupiš, bićeš srećna; kada kupiš, imaćeš sve.

 Izvor: Unsplash/Cherie Birkner

Skoro sam uočila najnoviji Instagram trend influensera koji podrazumeva snimanje reelsa sa ''NEW IN'' stvarima iz poznatih high street brendova, sa kodovima koji vas automatski vode do željenog komada. Cilj? Instant kupovina i slanje poruke da ne smete da propustite nešto što je must-have.

Odeća nas neće popraviti, upotpuniti, odeća je materijalna, potrošna stvar koju treba da konzumiramo racionalno, i da je kupujemo, menjamo i poklanjamo na jedan zdrav i održiv način.

Zdrav po nas i naše mentalno stanje koje je sve ozbiljnije narušeno pritiskom da posedujemo komade iz svih novih kolekcija (koje se smenjuju munjevitom brzinom). Održiv po našu zajednicu, kupovinom domaćih brendova, prosleđivanjem očuvane garderobe, kupovinom u second hand radnjama, razmenom sa drugaricama, mamama. Sa velikom radošću mogu reći da imam odevne komade stare i po 7,8 godina, one iz srednje škole i koje s oduševljenjem izvučem iz ormara i shvatim da su apsolutno nosive i moderne. U našem društvu je sramota nosi ''stare stvari'' i to je narativ koji moramo ozbiljno i hitno da menjamo. Ne možete opet kupiti džemper u kom ste prvi put bili sa simpatijom u bioskopu, nema više onih clutch torbica koje smo nosile specijalno za izlaske, teško ćete pronaći toliko tila, šljokica, nitni, ljubavi u ''NEW IN'' haulu.

Za sve one koji stvarno vole odeću i uživaju u igri oblačenja toplo preporučujem da obiđu najbližu second hand radnju, kupe neku vintage lepoticu, udome dobre stare Levisice ili šta god im se učini šik, novo i moderno, te na taj način zaista (p)održe modu.

 Izvor: Unsplash/Andrej Lisakov

Imajući u vidu da smo mi ipak Instagram generacija u nastavku vam ostavljam nekoliko profila koje možete da skrolujete bez griže savesti:

Priredila: Milica Golubović

Možda će vas zanimati

Najnovije

Najpopularnije

Moda

Celebrity