Dama, pankerka, ekcentrik, beskompromisna ratnica koja se bori za planetu... Sve ovo je, ali i mnogo više, velika Vivienne Westwood! Tokom višedecenijske karijere olako su joj dodavali ove etikete, dok se ona nikada nije osvrtala. Paradoksalno, možda i jeste jedina kreatorka koju modni svet slavi i obožava dok se ona tvrdoglavo deklariše kao antifashion, antikomercijalna i (za)uvek u sukobu sa establišmentom. Westwoodova ide toliko daleko da poziva ljude da kupuju manje odeće. Ipak, teško da će je u tome njeni fanovi poslušati!
Nonšalantno meša škotsku tartan šaru sa bodljikavim ogrlicama nalik na pseće povoce, fetiš odeću lako je prenela u visoku modu, a za svoje inzvaredne doprinose (britanskoj) modi dobila je poseban oreden od kraljice Elizabethe. Prilikom te dodele ushićeno se zavrtela u haljini i iznenađenim paparacima otkrila je da je gaćice ostavila kod kuće. Vivienne je zbilja jedinstvena avangardna dama.
Njena kreativna saradnja sa bivšim ljubavnikom i partnerom Malcolmom McLarenom podstakla ju je na bavljanje modom i pokrenila je pravu revoluciju stila. Tokom sedamdesetih njihov čuveni butik Let It Rock (zvao se još Sex, Too Fast To Live Too Young To Die, Seditionaries) bio je centralno mesto za sve ljubitelje mode. Pošto se par 1984. godine razišao, ona je zadržala butik i danas tu prodaje svoje kolekcije.
Osamdesetih godina u kreiranju se pozivala na sve, od gej supkulture, do viktorijanskih krinolina. Deset godina kasnije okrenula se korsetima i Dior New Look krojenju, kao i haljinama nalik na one iz XVIII veka. Tokom dvehiljaditih poigrala se sa modelima iz svoje arhive, reinterpretirajući sopstveni dizajn kroz nove tehnologije. Činjenica je da njena konstantna privlačnost leži u beskrajnoj maštovitosti i savršenom osećaju za tajming: uvek iznova šokira novim!
Položite Westwood haljinu na pod i delovaće vam kao origami figura, na telu ona postaje nešto sasvim drugo. Kada pogledate rad mnogih velikih dizajnera iz post pank ere, od Jean Paul Gaultiera, preko Alexandera McQueena do Johna Galliana, videćete njen očigledan uticaj.
Poznata kao kreatorka ekscentričnih komada kao što su mini-crini suknje i rocking horse cipele, Westwoodova je takođe i dizajner koji vrlo dobro zna da ponudi ženama odeću u kojoj će se osećati sjajno! Njene kreacije rado nose i članovi kraljevske familije, priceza Eugenie nosila je tri modela na kraljevsko venčanje, a čak je i vojvotkinja od Cornwalla, Camilla, viđena u stvarima sa potpisom Westwood. Svi se sećamo venčanice koju je omiljena tv-junakinja Carrie Bradshaw ponela u filmu Seks i grad, ali sama kreatorka mnogo ne mari za to. Potpuno je nezainteresovana za kult poznatih ličnosti i pop kulturu, ne ide često u shopping, ne gleda TV i retko kad čita novine, a trenutno je preokupirana borbom za ljudska prava i klimatskim promenama (upravo je to i tema njenog bloga – activeresistance.co.uk).
A šta danas misli o pank pokretu koji ju je lansirao? „Pank je nestao kada se grupa Sex Pistols raspala i kada je Sid (Vicious) premino. Shvatila sam da su klinci bili više zainteresovani za to kako su oni izgledali. Kopirali su ih, ali nisu uopšte mislili o politici. Samo su se dobro zabavljali. Imala sam 36 godina kada se desio pank i zaista sam bila potresena onim što se tada dešavalo u svetu. Hipiji su moju generaciju naučili da mislimo o politici i to je bilo ono o čemu sam brinula – zašto je svet toliko iskvaren, zašto ljudi pate, odakle svi ti ratovi... Dok je Malcolm (McLaren) mrzeo starije generacije, nije podnosio bilo kakav autoritet. Bio je veliki talenat, ali neiskren prema sebi i nije bio zainteresovan da zaista razume svet. Nije ništa naučio pa sam ja izgubila interesovanje za njegove ideje.“
Iako se odmakla od pank pokreta, nastavlja borbu za bolji svet. I dalje istinska aktivistkinja, Westwood rado govori o pitanjima koja je interesuju, i veoma je posvećena očuvanju planete.
„Zbog svega što se dešava sa klimom, nekada se pitam da li je najbolje da ugasim svoj biznis, ali to bi bilo veoma teško, imamo oko 200 zaposlenih ljudi. Dobijam kredibiltet kroz modu, koristim je kao propagandu, ona mi je daje glas koji se sluša. Zato i dalje nastavljam da budem deo toga.“
Ima više od sedamdeset godina, ali ne posustaje, pozirala je fotografu Juergenu Telleru potpuno naga i u srećnoj vezi je sa 24 godine mlađim partnerom Andreasom Kronthalerom, dok njeno globalno carstvo raste. U okviru njenog brenda postoje linije Gold Label, Red Label, Vivienne Westwood Man i Anglomania. Takođe ima i parfeme sa svojim potpisom: Boudoir i Libertine, kao i liniju trikotaže i askesoara. Iako na prvi pogled deluje nesinhronizovano sa sadašnjim trenutkom, na primer vrlo je daleko od sada sveprisutnog normcore minimalizma, vreme je pokazalo da ona upravo kroz svoje neočekivane poteze definiše duh decenija. Hvala Vivienne!
Tekst: Jelena Karakaš
Zapratite ELLE na Viberu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>http: //www.viber.com/ellesrbija
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti