Kada je Rosie Bendandi, jedna od urednica britanskog ELLE-a sastavljala svoj izveštaj o novim modelima nakon revija za jesen/zimu 2015, primetila je da mlade zvezde sa pista umnogome podsećaju na svetski poznate supermodele iz 90-ih.
Anna Ewers je preslikana Claudia Schiffer, Binx Walton je drska buntovnica ala Kate Moss, Kendall Jenner ima seksi izgled devojke iz susedstva koji neodoljivo podseća na Cindy Crawford.
Međutim, ono što je za ovu urednicu počelo kao zabavna igra, zapravo ima mnogo dublje, kulturološko značenje. „Nije samo reč o njihovom izgledu, već i o tome šta one predstavljaju“, objašnjava Rosie koja angažuje sve modele koji se pojavljuju na stranama ELLE magazina posvećenim modi.
„Dvadeset godina kasnije, vratili smo se u eru supermodela. Međutim, dok su one ,originalne‘ morali prvo da potvrde mainstream mediji, današnji modeli sami su glavni i odgovorni za sopstvenu moć i status.“
Pa, šta čini supermodel današnjice?
Prelepo lice? Sjajno telo? Više od million pratilaca na društvenim mrežama?
Nema potrebe ponavljati da su fizički atributi i dalje primarni, ali u današnje vreme bitni su i činioci poput statusa u inudstriji, moći zarađivanja, uticaja na društvenim mrežama...
„Moraš biti poznat svima, od couture kuća u Parizu, do dobrog starog Daily Maila“, kaže Sarah Doukas, veteran industrije i osnivač agencije StormModels. „Danas, superdevojka jeste ona koja uspe da postavi brend na naslovne strane čim otvori reviju u Parizu. Sve zavisi od snage zvezde koja donosi moć brendu ili projektu.“
Dok su se ,originalni’ supermodeli oslanjali na televiziju i štampane medije, oni mladi koriste moć digitalnog doba. „To omogućava modelu da postane samostalni brend i da se direktno poveže sa svojom publikom“, dodaje Sarah. „Ono o čemu svedočimo danas podjednako je značajno kao i era ,originalnih‘ supermodela, samo što sada znamo sve o njihovom načinu života, stavovima i ukusima, što daje jednu potpuno novu dimenziju.“ Drugim rečima, društvene mreže omogućile su im da budu više od lutki koje nose odeću, dale su im moć da projektuju i prikažu svoje ličnosti i postanu graditelji sopstvene karijere.“
Lako je shvatiti zašto su Kendall sa svojih 19 godina i skoro 50 miliona pratilaca na Twitteru i Instagramu i Gigi Hadid sa 20 godina i šest miliona pratilaca angažovane da otvaraju i zatvaraju najznačajnije svetske revije, kao što su Chanel i Marc Jacobs.
Njihov status slavne ličnosti bio je potvrđen i pre nego što su kročile na pistu, jedna se proslavila preko rijalitija Keeping Up With The Kardashians, a druga preko The Real Houswives Of Beverly Hills. One su medijske zvezde koje su postale modeli.
No, nemaju svi modeli televizijski šou posvećen svakom svom pokretu, pa ipak, uprkos tome, one prošetaju uzduž 50, 60 pista po sezoni. „I suprotnost može biti moguća“, kaže Joe Catt, glavni agent Elite London agencije.
„Poznati direktori kastinga teže da pronađu nova lica koja bi se pojavila na revijama dizajnera, oni žele da lansiraju njihove karijere.“ Joe dodaje da tu postoji i velika finansijska motivacija, a prestižno je lansirati karijeru mladog modela i potom pratiti kako njihove društvene mreže eksplodiraju. Dobar primer je Binx (nova Kate Moss), dvadesetogodišnjakinja iz Tenesija, čija se prva kampanja za Céline pojavila pre samo godinu dana, a koja je danas vlasnica Instagram profila sa preko 101k pratilaca, dok paralelno broj revija koje radi dostiže i 32 po sezoni (koliko ih je odradila za sezonu jesen/zima 2015).
Isto tako, Anna Ewers (nova dvadesetdvogodišnja Claudia), koja je debitovala u kampanji Alexandera Wanga za proleće/leto 2015, uradila je 33 revije od tada, a njen Instagram profil prati više od 100 hiljada ljudi.
Društvene mreže, takođe, mogu biti korisno oruđe prilikom traženja modela. Marc Jacobs je dva puta ,kopao’ po Instagramu tražeći modele koji bi bili zvezde njegovih kampanja.
„To mi se činilo kao sjajna ideja, delovalo mi je kul, savremeno i snažno“, rekao je sam Jacobs. „Želeli smo da reklame vrate duh koji je imala kolekcija kada smo je zamislili.“
Agencija Storm otišla je još korak dalje i u saradnji sa tehnološkim preduzetnikom Dawsonom Kingom, kreirala aplikaciju pod nazivom Feels, koja daje mogućnost da oni koji žele da postanu modeli postave svoju fotografiju i budu otkriveni.
A šta je sa modelima koji nisu ostavili svoj trag na društvenim mrežama?
Da li oni uopšte postoje? Devetnaestogodišnja Vanessa Moody (nova Stephanie Seymour) i Julia Nobis, 21, (nova Carolyn Murphy) možda su odabrale da budu nevidiljve što se tiče društvenih mreža, ali kada je reč o revijama, kojih za sezonu jesen/zima 2015. zajedno imale 94, one to definitivno nisu, što dokazuje kako je i dalje ipak bitniji model nego njen Instagram profil.
One takođe dokazuju i to da ne postoji jedan fizički šablon. Vanessa Moody je Amerikanka sa zdravom, klasičnom lepotom, dok je Julia Nobis ono što agenti zovu „savršena za modne editorijale“.
I upravo sve ovo čini veliku razliku među ,originalnim’ supermodelima i mladim supermodelima: današnja raznolikost u pogledu rase i pola daleko prevazilazi onu iz 90-ih. Boja, pol (setite se Andreje Pejić) i mnogo autentičniji izgled žena deo su sveta današnjih mladih supermodela, od Malaikae Firth rođene u Keniji, prve crnkinje koja je radila kampanju za Pradu, do onih koje predstavljaju potpuno drugačiju estetiku od one koja je bila favorizovana tokom 90-ih. Da imenujemo samo nekoliko koje morate znati: Bhumika Arora, Molly Bair, Willow Hand i Issa Lish.
Dakle, imaju li mladi supermodeli snagu da ostanu na sceni još dugo kao ,originalni ‘ koji i dan-danas rade?
„Iz mog iskustva, talenat koji ostaje na sceni jeste onaj koji dosledno i uporno radi na kreiranju sebe i održavanju svog rada originalnim“, kaže Sarah Doukas. „Na taj način se pravi talenat razlikuje od petnaestominutne slave.“
Nova Naomi Campbell: AYA JONES
Godine: 21
@iamayajones 23.1k pratilaca
Iz: Pariza, Francuska
Prijatelji: Kouka Webb, Irina Liss
Vrhunac karijere: Ekskluzivno debitovanje na Prada reviji, sezona proleće/leto 2015.
Nova Linda Evangelista: SAM ROLLINSON
Godine: 21
@samrollinson, 143k pratilaca
Iz: Donkastera, Velika Britanija
Prijatelji: Charlotte Wiggins, Lara Mullen, Matilda Lowther
Vrhunac karijere: Sa samo 16 godina pojavila se u Burberry kampanji za jesen/zimu 2010. zajedno sa Rosie Huntington-Whiteley i Douglas Booth
Nova Karen Mulder: GIGI HADID
Godine: 20
@gigihadid, 5.8m pratilaca
Iz: Los Anđelesa, SAD
Prijatelji: Kendall Jenner, Cara Delevingne, Karlie Kloss, Taylor Swift
Vrhunac karijere: Zaštitno lice za Tom Ford, Velvet Orchid, Balmain, Topshop... Treba li da nastavljamo?
Nova Freja Beha Erichsen: MICA ARGANARAZ
Godine: 22
@micarganaraz, 18,7k pratilaca
Iz: Argentine
Prijatelji: Binx Walton, Lexi Boling
Vrhunac karijere: Kampanje za jesen/zimu 2015. od Diora do Zarae i Coacha. Plus pojavljivanje na revijama za velikane poput Chanel, Dior, Miu Miu
Nova Helena Christensen: TAYLOR HILL
Godine: 19
@taylor_hill, 1m pratilaca
Iz: Kolorada, SAD
Prijatelji: Sara Sampaio, Stella Maxwell, Raina Lawson
Vrhunac karijere: Postala je Victoria's Angels 2014.
Nova Carolyn Murphy: JULIA NOBIS
Godine: 23
No Instagram
Iz: Sidneja, Australija
Prijatelji: Hanne Gaby Odiele, Kätlin Aas
Vrhunac karijere: Bila je na naslovnoj strani januarskog izdanja italijanskog Voguea. Zvezda je reklamnih kampanja za Diesel, Dior, Sacai, Marc Jacobs
Nova Cindy Crawford: KENDALL JENNER
Godine: 19
@kendalljenner, 36.3m pratilaca
Iz: Los Anđelesa, SAD
Prijatelji: Gigi Hadid, Cara Delevingne
Vrhunac karijere: Kao mlada u pantalonama zatvorila je Chanelovu reviju za sezonu jesen/zima 2015. Radila je kampanje za Estée Lauder, Fendi i Balmain
Nova Claudia Schiffer: ANNA EWERS
Godine: 22
@annaewers, 100k pratilaca
Iz: Frajburga, Nemačka
Prijatelji: Binx Walton, Hanne Gaby Odiele
Vrhunac karijere: Otkrio ju je Alexander Wang i debitovala je na njegovoj Balenciaga reviji, a kasnije je postala njegova muza
Nova Christy Turlington: SASHA LUSS
Godine: 23
@sashaluss, 185k pratilaca
Iz: Magadana, Rusija
Prijatelji: Nastya Sten, Sanne Vloet, Sonya Gorelova
Vrhunac karijere: Zaštitno je lice Dior kozmetike
Nova Tyra Banks: MALAIKA FIRTH
Godine: 21
@malaikafirth, 113k pratilaca
Iz: Mombase, Kenija
Prijatelji: Cara Delevingne, Sasha Luss, Ola Rudnicka
Vrhunac karijere: Za sezonu jesen/zima 2013. radila je kampanju za Pradu, što je čini prvim crnim modelom u skoro 20 godina koja je radila Pradinu kampanju
Nova Eva Herzigova: HOLLIE-MAY SAKER
Godine: 20
@holliemaysaker, 33.6 k pratilaca
Iz: Liverpula, Velika Britanija
Prijatelji: Gigi Hadid, Jeremy Scott, Angel Rut, Jena Goldsack
Vrhunac karijere: Revija koju je odradila za Marca Jacobsa 2013. godine dovela ju je do Louis Vuitton revije u Parizu za koju je odabrana bez kastinga
Nova Kate Moss: BINX WALTON
Godine:20
@binxwalton, 101k pratilaca
Iz: Tenesija, SAD
Prijatelji: Lexi Boling, Hanne Gaby Odiele, Anna Ewers
Vrhunac karijere: Njena prva kampanja bila je za Céline, proleće/leto 2014.
Nova Amber Valletta: MAARTJE VERHOEF
Godine: 18
@maartjeverhoef, 45.2k pratilaca
Iz: Holandije
Prijatelji: Julia van Os, Julie Hoomans, Ine Neefs
Vrhunac karijere: Bila je najpopularniji model na revijama za sezonu proleće/leto 2015, gde je imala 66 pojavljivanja
Nova Stephanie Seymour: VANESSA MOODY
Godine: 19
No Instagram
Iz: Misisipija, SAD
Prijatelji: Bella Hadid, Harleth Kuusik, Ophelie Guillermand
Vrhunac karijere: Zatvorila je Givenchy reviju za sezonu proleće/leto 2015.
Priredili: Milan Đačić i Teodora Jeremić
Zapratite ELLE na Viberu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>http: //www.viber.com/ellesrbija
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti