Kamila, avion dvokrilac i ogromni džip sastanče u kalifornijskoj pustinji. Tri dalmatinca okružuju Naomi Campbell u belom kabrioletu. Devet manekenki se izležava u začaranoj šumi. Šarmantni svemirac izranja iz svoje kapsule na snenoj plaži - sve ovo opisi su samo nekih scenografija koja su rađena pod budnim kreativnim okom, možemo slobodno reći: najčuvenije stilistkinje i modne urednice.

Grace Coddington često je predstavljana kao najuticajniji modni urednik u prethodnih 30 godina. Kreativna direktorka američkog Voguea stvorila je neka od najprepoznatljivijih prizora modnog sveta. Njene slike, bilo da su vesele i dekadentne ili sumorne i misteriozne, uvek imaju svoju priču - i to po pravilu snažnu i živopisnu.

Kada je u januaru Grace izjavila da se povlači sa svog mesta, reakcija modne industrije bila je burna. Modna kritičarka New York Timesa opisla je njenu odluku kao "pomeranje tektonskih ploča", rekavši da je napokon došao tren kada se stara modna garda povlači i prepušta tron novijoj, digitalno svesnijoj kulturi.

Graceina odluka je posebno bitna ako se uzme u obzir njen položaj živog simbola starih (dobrih) dana mode.

Ona i dalje u prvom redu pravi skice dok svi oko nje fotografišu iPhonovima.

foto: Instagram/musawarhol

U središtu je modne industrije od šezdesetih, isprva kao model, zatim urednik britanskog i kasnije američkog izdanja Voguea.

Ali ono što je zaista izdvaja od drugih je njena odlučnost u tome da stvori predivne prizore i kad se to čini nemoguće, čak i kad to nosi rizik komercijalne propasti ili besa zvaničnika vlade.

foto: Instagram/officialgracecoddington - Mlada Grace tokom karijere foto modela.

Kao kada je 1976. godine naterala Jerry Hall da pozira u crvenom kupaćem kostimu na sovjetskom spomeniku u tadašnjem SSSR-u, i zbog toga morala da film prošvercuje preko granice.

2009. godine postala je nesuđena zvezda dokumentarca o Vogueu, The September Issue, u kome je delovala kao čuvarka umetničkih vrednosti suočena sa pragmatičnom komercijalnom logikom Anne Wintour.

Pročitajte na sledećoj stranici najzanimljivije detalje iz biografije ove sjajne žene:

PageBreak

Ostvarenje snova je koštalo Grace Coddington.

Bezbrojni sati rada su otišli na organizovanje foto sešna: hiljade dolara potrošene na letove i smeštaj. Čak ni ona nije potpuno imuna na takve probleme, kaže Iain R Webb, nekadašnji modni urednik časopisa Blitz,  Harpers & Queen i Elle-a.

"Stvari su se menjale već tokom mog rada u Elle-u tokom devedesetih. Avio kompanije prestale su da dele besplatne karte i hoteli su postali manje predusretljivi. Vođenje celog tima na egzotičnu lokaciju je prestalo da bude isplatljivo. Dodajte tome i očekivani rezultat - manje vremena, više fotografija - i sve veći pritisak da se zadovolje oglašivači, i videćete da je proces postao manje kreativan i više sličan obavezi. Grace je to divno opisala kada mi je rekla 'Nekada smo išli na Vogue put u Afriku na dve nedelje. Sada za to imamo dva dana - i to ne u Africi, već u Majamiju, a pokušavamo da učinimo da Majami izgleda kao Afrika na slikama!'''

foto: Instagram/nataliavfan

Uticaj takvih akcija je teško proceniti, ali deluje patuljasto u poređenju sa dosegom koji danas imaju socijalni mediji.

Relativno nedavno, devedesetih, su te fotografije bile jedini način da fanovi mode vide dela svojih omiljenih kreatora. Sada su slike tek jedna od mogućnosti.

Jedna fotografija s telefona Care Delevingne stiže do 25.7 miliona korisnika Instagrama jednostavnim pritiskom na "share", dok je radi poređenja tiraž Vogue časopisa ostao manje više isti - oko 1,2 miliona primeraka, otkada je Wintour preuzela vođstvo (1988).

PageBreak

S druge strane, "glossy" modni editorijali američkog Voguea na dvadeset strana ne nalaze se na internetu. Iako nekoliko strana i dođe "onlajn", njihovo prebivalište je među opipljivim stranicama časopisa.

One najbolje ilustruju šta ih čini različitim od često mutnih fotografija koje besplatno možete videti na internetu; te fotografije čine modne časopise eskapističkim utočištima vrednih vrhunski plaćenih reklama.

Namenjene su studioznom posmatranju zainteresovanih čitalaca, možda dok ispijaju crveno vino u kadi. Samo će vreme reći da li će tako nešto jednog dana zanimati i generaciju milenijalaca. Slobodno možemo dodati i android zavisnika.

foto: Instagram/saddles_and_stories_official

U redovima stare garde modne industrije, "glossy" foto editorijali ostaju u vrhu važnosti.

Urednici i kupci o njima pričaju sa velikim poštovanjem na modnim revijama. Fotografi i stilisti koriste čast koju im rad za Vogue pruža da nađu zaposlenja. Ti editorijali su merilo moći, kreativnosti i kulturnog uticaja. Sredstvo spajanja retkih svetova umetnosti i fotografije.

Da li će odluka Grace Coddington imati tektonske posledice tek će se videti, ali ona svakako skreće pažnju na sve širi jaz između prioriteta modne industrije i sve digitalnijih života čitalaca.

Izdavači bi trebalo da iskoriste ovaj razvoj događaja i razmisle kako da se održe a u isto vreme stvore sadržaj koji je - kako bi Vogue opisao najotmenije cipele ove sezone - odgovarajuće moderan i relevantan.

Neke od čuvenih fotografija iz Graceinih editorijala pogledajte na sledećoj strani:

PageBreak

foto: Instagram/allyzone_fashiondistrict l

foto: Instagram/allyzone_fashiondistrict

foto: Instagram/oscardelarenta

foto: Instagram/odilegilbert_official

Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/ellesrbija/