Tajna uspeha ovog američkog dizajnera rodom najverovatnije leži u tome što nikada nije bežao od estetike koja se graniči s dobrim ukusom.
Kralj provokacije ovih dana može zadovoljno trljati rukama jer je upravo sklopio ugovor s italijanskom firmom tekstila "Albisetti International" koja će proizvesti liniju donjeg veša s njegovim potpisom, a samo nekoliko nedelja ranije je objavio da će uskoro lansirati i liniju Tom Ford luksuznih satova.
Prošle godine je njegov novi film "Noctural animals" pobrao pohvale kritičara širom sveta. Triler sa Amy Adams i Jakom Gyllenhaaron u glavnim ulogama premijeru je imao na Filmskom festivalu u Veneciju, a usledile su brojne filmske nominacije, između ostalog za nagrade BAFTA i Zlatni globus, dok je filmu pripala tek jedna za onu najprestižniju, Oskara, i to u kategoriji sporednog glumca (Aaron Taylor Johnson).
Početak priče o uspehu ovog modnog kreatora seže u osamdesete godine prošlog veka, u Fordovo studentsko doba. Pohađao je cenjenu njujoršku dizajnersku školu Parsons, a iako je taj studio imao i odsek mode, on je, baš kao i svi klinci koji s 18 godina nisu sigurni šta žele da rade u životu, upisao nešto drugo, smer arhitekture.
Krenulo mu je vrlo dobro pa je leto pre početka studija dobio poziciju u kući Chloé, ali u nimalo kreativnom odeljenju, PR-a. Fakultet i sama arhitektura su ga umarali, a kako je kasnije izjavljivao, sve što je ikada skicirao i projektovao lako je moglo da se pretvori u odevni predmet. Na kraju je završio studije, ali nije želeo da odustane od svojih snova o modnom dizajnu.
Čim je diplomirao počeo je da proganja njujoršku dizajnerku Cathy Hardwick dok ga konačno nije primila na razgovor za posao. Mesto stažiste dobio je zahvaljujući izjavi da su mu omiljeni brendovi Chanel i Armani, u čije je komade dizajnerka bila odevena na njihovom susretu. Kasnije joj je priznao da je njegov odgovor bio "s predumišljajem", a ona njemu kako nije mislila da zaposli nekoga sa toliko malo formalnog znanja o modi.
Nakon stažiranja kod Hardwick, Ford je brzo prešao u modnu kuću Perry Ellis gde je upoznao Marca Jacobsa, koji je u to vreme imao funkciju predsednika kuće. Ali, nakon dve godine provedene tamo, Ford je odlučio da kaže zbogom američkoj modi, a u jednom je intervjuu objasnio i zašto: "Ako sam ikad hteo da postanem dobar dizajner, morao sam da odem iz Amerike. Moja kultura me je kočila. Previše je toga u Americi neukusno. Evropljani, nasuprot njih, cene stil".
Kao da ga je potpuno shvatila, tadašnja kreativna direktorka kuće Gucci, Dawn Mello, Fordu je ponudila mesto glavnog dizajnera ženske linije. Svojim idejama i estetikom se toliko brzo nametnuo da je uskoro osim ženske linije, počeo da dizajnira i onu mušku kolekciju kao i cipele. Takođe, preuzeo je i brigu oko oglašavanja i javnog imidža kompanije, a ona je upravo zahvaljujući fantastičnim kampanjama nastalim pod Fordovom kreativnom palicom zasela na svetski modni tron. Jedna od legendarnih reklama je i ona "Public Enemy", koju je 2003. godine za "Gucci" snimio Mario Testino.
Intimna frizura u obliku slova 'G' na estonskom modelu Karmen Kass, šokirala je svet, a zanimljivo je i da je od 18 najkontroverznijih modnih kampanja ikad, prema izboru internet portala "Dazed", čak pet s potpisom Toma Forda.
Golim ljudskim telom na sto načina – nezavisno od toga šta reklamira - Ford privlači ili iritira publiku: žene redovno prikazuje seksualno vrlo eksplicitno, a muškarce kao vladare nad nežnijim polom. Time je, između ostalog, na sebe navukao bes brojnih istaknutih feministkinja, ali uprkos kritikama, dizajner je nastavio da propagira svoju provokativnu estetiku.
Modnoj kući Gucci, Tom je vratio staru slavu izgubljenu u osamdesetima, a nedugo zatim preuzeo je brigu i oko "ready-to-wear" kolekcije francuske kuće Yves Saint Laurent koju je kupila Gucci grupacija.
Ipak, sam Ives koji je ostao glavni dizajner "couture" linije, nikada nije bio zadovoljan Fordovom estetikom.
Iako je kuća "Saint Laurent" pod Fordovom paskom revitalizirana, do kraja života Saint Laurent nije priznao Amerikanca kao "kvalitetnog dizajnera". Ali, zavisnost o drogama i alkoholu koštale su Yvesa zdravlja, dok je Tom Ford, kao stalni gost zloglasnog Studija 54, sasvim dobro balansirao između svog zavisničkog i poslovnog života - rad i po 18 sati dnevno uzeo je maha, a Ford se konstantno morao nečim "dizati".
Njegova je zavisnost postala toliko poznata da je godinama kasnije, kada se američki dizajner već oprostio sa razuzdanim životom, reper Jay Z nazvao pesmu po njemu, referirajući se na Fordovo ime kao sinonim za teške droge.
Dizajner se od malih nogu borio sa svojim unutrašnjim demonima, pa čak i razmišljao o samoubistvu, a pogotovo dok je radio za Gucci: "Čini ti se kao da je u tvom životu sve predivno, samo je toliko toga. Sad će ovo zvučati grozno, ali kada imate toliko toga predivnog, to više ni nije predivno jer nemate vremena da u tome uživate".
Vreme Studija 54, partijanja i menjanja partnera danas je iza njega - Tom Ford je postao miran porodičan čovek.
Živi u rezidenciji u Los Anđelesu sa dugogodišnjim partnerom Richardom Buckleyjem i njihovim petogodišnjim sinom Jackom. On je Fordova velika ljubav i podrška još od ranih osamdesetih kada je 13 godina stariji Buckley pisao za magazin "Women's Wear Daily", a zajedno su se i preselili u Milano kada je Ford dobio posao u Gucciju.
Mnogi njihovi heteroseksualni prijatelji su se u međuvremenu ženili, razvodili i ponovo ženili, bliski prijatelji su im umirali od side, a i sam Richard se dugo godina borio s rakom za koji su lekari pretpostavljali da je smrtonosan.
"Na početku naše veze Richard je bio taj komunikativan, ekstrovert, a ja introvert, ali ako biste nas upoznali danas, pomislili biste drugačije. Ako Richarda pozovete na zabavu, on će biti oduševljen. Ja sam više za večere s četiri do šest bliskih ljudi", jednom je prilikom izjavio Tom i dodao da ne prođe dan, mejl, poruka ili odlazak na spavanje, a da Richard i on ne kažu 'volim te'.
Ljubav i posvećenost poslu i dan su danas pokreću američkog dizajnera koji je ove godine obeležio i deset godina od osnivanja sopstvenog brenda. Danas se kuća Tom Ford sastoji od 144 prodavnice širom sveta, a prosečna godišnja zarada korporacije je oko milijardu dolara.
Ali u početku, Fordu linija ženske odeće nije bila u prvom planu. Ranih 2000-ih "beauty" industrija je počela da cveta što je dizajner prepoznao dovoljno rano pa je u saradnji s kućom "Estée Lauder" pokrenuo svoju liniju dekorativne kozmetike i parfema. Već prvi miris, "Black Orchid" iz 2006. godine, doživeo je ogroman uspeh i to ne samo zahvaljujući neodoljivoj esenciji orhideje, nego i propratnoj vizualnoj kampanji koja je prikazivala golu Sofie Dall na svilenoj posteljini. A to je, naravno, još jedna od zabranjenih reklama s Fordovim potpisom.
Sveukupno 67 parfema danas čini Tom Ford kolekciju, a većina je namenjena i muškarcima i ženama. Takođe, kolekcija karmina "Lips and Boys" prvi put izdata 2014. godine vrhunac je prodaje doživela prošle godine.
Kao pravi marketinški stručnjak, Ford je svaku od nijansu karmina nazvao po nekom od muškaraca koji su ga inspirisali ili ga još uvek inspirišu. Kolekcija je rasprodata u dva minuta preko interneta, a najtraženiji je bio karmin nazvan po omiljenom Fordovom muzičaru, Drakeu. Manjih dimenzija i po ceni od prihvatljivih 36 dolara, "Lips and Boys" karmini su ubrzo postali "must have" dodatak u svakoj "beauty" torbici.
Kada je moda u pitanju, Ford se još uvek nije odrekao estetike koju je utemeljio još u "Gucciju": njegove se kolekcije i danas sastoje od strogo krojenih odela, suknji i košulja kojima vešto suprotstavlja fetišističke elemente poput trostrukog kaiša, čizama uskih poput čarapa ili pak lakirane kože i metala. To je i razlog zašto ga poštuju zvezde poput Rihanne i Kim Kardashian obožavaju. Iako sam dizajner ima pomalo sarkastičan stav prema popularnoj rijaliti zvezdi, nije joj zabranio nošenje njegove odeće - za razliku od nove američke prve dame Melanije Trump protiv koje javno negoduje.
"Već su me pre par godina pitali da li želim da je oblačim. Nisam bio zainteresovan ni tada, a ni sada." – izjavio je Tom Ford.
Iako je obično suzdržan, smiren i pomalo mističan, po pitanju kritika na svoj novi film, Tom Ford je bio sasvim nedvosmislen: "Previše sam pazio na lepe detalje. Mislim da o ovome ne bi bilo govora da nisam prvobitno poznat kao modni dizajner". I zaista je u pravu. Kao da beži od svega što njegov dizajn, rad i umetnost predstavljaju, Tom Ford se na ličnom novou suprotstavlja propagandi blještavila koja stoji iza branda. Umesto da čita kritike o svom radu, vreme radije provodi daleko od medija. Danas su njegov odabir meditirajuće kupke, partije tenisa ili, pak, mirno putovanje sa porodicom.
izvor: Gloria.hr
Zapratite ELLE na Instagramu i prvi dobijte sve insajderske informacije magazina ELLE >>>https://www.instagram.com/elleserbia/
10 KOMADA KOJE SVAKA ŽENA U PEDESETIM TREBA DA IMA U SVOM GARDEROBERU: Inspirišite se da postanete ikona stila
OVI MODELI PANTALONA NAJBOLJE PRISTAJU ŽENAMA 50+ : Modne ikone sa Instagrama ih uključuju u svoje dnevne outfite
ANGELINA JOLIE PROŠETALA NAJPOŽELJNIJU TORBU ZA 2023. GODINU: Košta preko 3000 dolara i ponovo vraća u modu XXL formu
9 PROIZVODA KOJE NE BI TREBALO DA KORISTITE KADA PREĐETE 50: Umesto da čine lice svežim, daju potpuno suprotan efekat
DA LI ŽENE TREBA DA SE ODREKNU NASLEDSTVA U KORIST MUŠKOG ČLANA PORODICE? Ekonomska moć nad drugim je osnov nejednakosti