Skoro je pet popodne po londonskom vremenu i Anya Taylor Joy se bezuspešno bori sa jet lagom. Još umorna i grogi, izvinjava se što je morala malo da pomeri naš dogovoreni Zoom. „Kada prilegnem, to nikad nije namerno, ali uvek zaspim i moja duša potpuno napusti moje telo”, objašnjava. „Ležim tako i razmišljam: ,Anya, nemoj da padneš sa broda’, a onda shvatim da uopšte nisam na brodu i pomislim: ,Dobro, nemoj da ispadneš iz ovog auta.’ Zatim sam konačno shvatila i rekla sebi: ,Draga, nisi ni u autu, kod kuće si i sve je u redu.’“

S obzirom na to da ova talentovana dvadesetpetogodišnjakinja u poslednjih šest godina nema stalno mesto boravka i da, kako i sama navodi, to nisu samo putovanja iz države u državu, već i iz jednog lika u drugi, avionska vožnja je jedino mesto gde iz jednog karaktera može uđe u naredni, a ovakva vrsta dezorijentacije potpuno je prirodna i opravdana. Evo na primer, kako izgleda njenih poslednjih nekoliko nedelja. Pre četrnaest dana na sajtovima sa vestima o poznatima iskočile su njene fotografije sa snimanja novog top-secret projekta čuvenog Davida O. Russela. Smeje se dok se priseća i prepričava dogodovštine iz prikolice za šminkanje u kojoj se našla zajedno sa svojom koleginicom sa seta Margot Robbie. „Pitala sam je zašto je toliko teško popeti se u ovu prikolicu, kao da je Mont Everest, a ona mi je odgovorila: ,Dušo, nisi više u Kanzasu, navikni se.’“

Nedugo nakon toga, sve nas je u obasjala smaragdnozelenom Dior haljinom sa Tiffany & Co dijamantima, kada je primila Golden Globe za ulogu čudesne šahistkinje u Netflix seriji The Queens Gambit. Četiri dana nakon našeg intervjua, osvojiće i Critics Choice Award za najbolju glumicu i zablistati u još jednoj izvrsnoj Dior haljini, ali trenutno je u ležernom karantinskom izdanju, trenerci sačinjenoj iz topa i pantalona, odmara i priprema se u kupatilu. „Moj partner se upravo vratio sa posla i njegova oprema je svuda po stanu, tako da je ovo jedino sigurno mesto“, objašnjava ona sakupljajući svoju dugu talasastu kosu i prebacujući je preko levog ramena. Posmatrajući je u ovakvom kadru, gde u pozadini vire pločice, kada i vodovodne cevi, pada mi na pamet ona sirova otvarajuća scena iz The Queens Gambit, u kojoj protagonistkinja izranja iz duboke bakarne kade vapeći za vazduhom. „Nikad neću oprostiti sebi što se nisam ljudski okupala u toj kadi!“, kroz smeh komentariše ona.

Teško je preceniti kulturni uticaj serije čija radnja prati stidljivu, ali briljantnu devojčicu koja je postala siroče sa devet godina, uči šah od domara i sama se usavršava u igri, a sve vreme se usput bori sa zavisnošću od sedativa koje sirotište deli kako bi deca ostala mirna. Osim nagrada i zapanjujućih brojki: 62 miliona Netflix korisnika koji su gledali seriju u prvih 28 dana), proizvođači šahovskih tabli primetili su skok u prodaji od 87 odsto u istom tom periodu, pa je čak i Gigi Hadid ofarbala kosu u bakarnu nijansu kao Beth i naznačila da je za to zaslužna isključivo serija. Anya Taylor Joy kaže da joj je još teško da sve to isprocesuira u glavi. „Sve je bilo nadrealno, pogotovo na samom početku. Dane sam provodila bosa na minusu usred planine“, priča ona jer je za vreme početka emitovanja serije bila na snimanju u severnoj Irskoj. „Kada dođem u stan i vidim sve te poruke o gledanosti serije, nisam mogla da verujem. Ja sam loša sa brojkama, najviše što mogu da zamislim je kapacitet jednog stadiona, recimo.“ Ali, određene stvari osvestile su je, poput one kada se serija našla na listi omiljenih iz 2020. Baracka Obame ili kada je čula da je Patti Smith njen veliki fan. „Baš u trenutku kada sam čula za to, čitala sam njenu knjigu Devotion, to je bilo jako kul.“

Reditelj serije Scott Frank izjavio je da je odmah nakon prvog ručka sa Anyom Taylor Joy znao da je našao svoju Beth. „Bukvalno, čim je kročila u prostoriju, momentalno sam osetio taj vajb i shvatio da je to ona. Odmah mi je bilo kristalno jasno i u tom trenutku postala je moj prvi, drugi i treći izbor“, rekao je on. Što se tiče strane priče Taylor Joy, ona navodi da se nikad nije osetila toliko blisko sa nekom ulogom. „Sebično mi je drago što se njen lik svideo ljudima“, kaže. Takođe, ono što se veoma dobro uklopilo jeste i to što je tranziciju od polupoznate do megazvezde doživela okružena ljudima koji su bili tu i tokom prve njene uloge koja ju je proslavila. Ralph Ineson i Kate Dickie, koji igraju njene roditelje u The Witch, takođe se pojavljuju i u filmu The Northman, a oba filma režirao je Robert Eggers. Uloge koje slede su zaista one visokog statusa i profila, počev od Last Night in Soho koji potpisuje Edgar Wright, Furiosa George Millera i adaptacije Laughter in the Dark Vladimira Nabokova, koju će režirati Scott Frank. „Ovoga puta je vidim sa crnom kosom“, kaže on u vezi sa novim filmom koji je u pretprodukciji. Njeno ime stvorilo je ogroman status, toliki da će uskoro i voditelji svečanih dodela nagrada znati kako da ga izgovore. Ukoliko ne verujete u to, pre nekoliko dana fan ju je spazio iako je nosila masku, naočare za sunce i kapu. „Nisam mogla da verujem, bila sam u fazonu, zaslužio je nagradu“, prepričava ona.

ELI735326
Zoey Grossman 

Najživlja uspomena iz detinjstva Anye Taylor Joy dok je živela u Argentini sa ocem škotsko-argentinskog porekla, majkom zambijsko-špansko-engleskog porekla i petoro braće i sestara, bila je „koliko je nebo bilo veliko i plavo. Boje su mu bile tako živahne, poput najživlje zelene i roze, osećaj je bio tako beskonačan“, priča ona. Priseća se idilične svakodnevice, kada je bila okružena prirodom i životinjama. „Moja sestra bi na putu od škole do kuće našla mačke lutalice i dovlačila ih kući. Naše komšije imale su pačiće, tako da me je 14 pačića stalno pratilo unaokolo. Stalno smo usvajali različite životinje i postojao je neprestani protok četvoronogih stvorenja sa kojima sam se igrala.“ Kada je Anya napunila šest godina, cela porodica preselila se u London. „Stalno se šalim na tu temu, ali zapravo sam vrlo ozbiljna kada kažem da su mi likovi iz knjiga o Harryju Potteru bili prijatelji. Prve dve godine u Engleskoj provela sam igrajući ,crvene rukavice’ sa biljkama i učeći da čitam. To je bilo čitavo moje postojanje. Nisam se družila sa drugom decom. Očigledno sam bila jedno sasvim normalno dete”, šali se ona. Volela je da uči i imala je posebnu vezu sa svojom profesorkom istorije, ali maltretiranje koje je doživela u školi bilo je toliko strašno da ju je napustila kada je imala šesnaest godina. Ona je i ranije pričala kako su je zaključavali u ormariću i rugali joj se zbog razdvojenih očiju, ali danas nije raspoložena da priča o tome i vraća se u prošlost, i to ne zato što je to traumatizira, već ne želi da daje prostor tome. Navodi da razume psihologiju koja stoji iza toga i zašto je to rasprostranjeno među decom i više se ne oseća ogorčeno. Međutim: „To me je stvarno gurnulo“, kaže. „Otprilike na isti način kao što je šah bio potreban Beth, meni je bila potrebna gluma. Trebalo mi je da verujem da postoji mesto gde bih ja mogla budem vrednovana i cenjena i gde, zapravo, mogu nešto da doprinesem, a ne da se stalno pitam šta nije u redu sa mnom i zašto se negde ne uklapam. Ljubaznost koju sam osetila na snimanju The Witch kada sam imala osamnaest godina, dozvolila mi je da se osetim kao da dišem prvi put posle zaista dugo vremena.“

Taylor Joy pažljivo sluša koristeći sve mišiće svog upečatljivog lica, koji jednako odišu glamurom i izražajnošću. Ako vam ona kaže da je pobeda i osvajanje Golden Globea njene koleginice Rosamund Pike za ulogu u filmu I Care a lot njoj bila uzbudljivija od njene, verujte joj na reč. Ili prosto pogledajte snimak gde ona, sve vreme dok njena koleginica govori, drži ruke na srcu, ne trepće i upija svaku reč. Isto se osećala gledajući kako njen kolega iz filma Emma, Josh O’Connor osvaja nagradu za svoju ulogu u seriji The Crown. Osećaj je bio obostran. „Znao sam da će Anya pobediti, njen performans u The Queens Gambit je esencija glume.“ izjavio je Josh.

Još jednu saigračicu iz filma Emma, Taylor Joy je upoznala ranije. U pitanju je Mia Goth, koju je upoznala tokom snimanja filma Marowbone u Španiji. „Ona je bila prva glumica mojih godina koju sam upoznala, vodile smo veoma kul razgovore, rekle smo jedna drugoj da se volimo i kako ćemo uvek čuvati jedna drugoj leđa i da ćemo uspeti u ovoj ludoj industriji pazeći jedna na drugu.“ Njihov prijateljski pakt sklopljen tada dobro im je došao na početku snimanja adaptacije romana Jane Austin u režiji Autumn de Wilde. „Tada sam baš naporno radila, neposredno pre filma Emma učestvovala sam paralelno na dva projekta i prolazila sam kroz neke lične emotivne procese“, priča Anya. „Početkom 2019. bila sam skroz slomljena i uplašena od svega. Jednom prilikom Mia i ja vraćale smo se zajedno sa probe i tada sam joj saopštila da razmišljam da prekinem sa glumom. Nikada nisam videla toliku zabrinutost na njenom licu. Rekla je da to ne sme da se desi jer je gluma moj kiseonik. Drago mi je da je to izgovorila u trenutku koji je za mene bio veoma važan.“

Iako je napad panike dok ste u korsetu poseban krug pakla, Taylor Joy ističe da uglavnom kada prolazi kroz njega tokom posla, to obično najavljuje neku dobru stvar. „Naučila sam da prepoznam taj osećaj kada mi je stvarno stalo do nečega i kada nešto zaista treba da uradim“, priča ona. Zahvalna je što u poslednje vreme sve veći broj ljudi probleme koji se tiču mentalnog zdravlja ne percipira kao slabosti, već da govori o tome kako se nositi i živeti sa tim. „To je hemijska neravnoteža u mom mozgu, to nije izbor, niti traženje pažnje. Bilo bi lepo da ne prolazim kroz to, ali to se zaista dešava“, objašnjava ona. Ta njena transparentnost bila je vrlo korisna tokom snimanja Emme dok je neko drugi prolazio kroz napad panike. „Bila sam u fazonu: ,Držim te, oslobodite je korseta, sedi, sve je u redu, možemo mi ovo!’“

Profesionalizam ove mlade glumice došao je do izražaja i primetio ga je Franc Scott naročito tokom snimanja turnira u šahu u Kentakiju u okviru druge epizode Thee Queens Gambit. „Prvog dana snimanja te scene, Anya je saznala da joj je deka preminuo i uprkos tome scene je izvela sasvim profesionalno, ali u trenutku kada bismo izgovorili ,rez’ ona bi se potpuno raspala“, priseća se slavni reditelj. Skratili su dane snimanja kako bi ona mogla da prisustvuje sahrani. „Svi smo bili zadivljeni kako je ona glumila u takvom stanju, cela ekipa je aplaudirala kada smo završili. Oduvala nas je, nikada nisam video ništa slično“, priča on. Što se tiče budućnosti ove zvezde, Franc predviđa: „Već mogu da je zamislim u njenim osamdesetim kako glumi u nekom velikom delu i tom ulogom osvaja svoj devetnaesti Oskar.“

Međutim ono što se za sada ne predviđa jeste druga sezona The Queens Gambit, ali Taylor Joy još nije spremna da potpuno isključi tu mogućnost. „Bilo bi glupo da izjavim da neće biti druge sezone, šta ako me kada napunim 40 Scott pozove i bude u fazonu da snimamo nastavak?“ A o tome šta bi želela da joj se desi u budućnosti Beth kaže: „Volela bih da počnem da radim neke stvari zbog sopstvenog zadovoljstva. Da pokupim Bennyja i provedem sa njim neko vreme u Rusiji, samo nas dvoje koji radimo snobovske štreberske stvari zajedno i nadam se da će imati Bowie fazu.“ Za sada, ona se priprema za karantin fazu s obzirom na to da je doputovala iz Amerike i planovi su joj da se uloguje na streaming servise koji su je načini zvezdom i „bleji“. „Imam divnu prijateljicu koja se zove Julia Garner i nikada nisam gledala Ozark, tako da ću početi, jedva čekam!“

Intervju: Melissa Giannini