Još
Izdanje: Potvrdi
Dodatno

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

OVO MOĆNO POVRĆE SMANJUJE RIZIK OD NASTANKA DIJABETESA I KARDIOVASKULARNIH OBOLJENJA: Uvrstite ga u ishranu pred leto

Autor Tatjana Popović

Rotkvice su bogate vitaminima i mineralima, a sadrže vrlo malo ugljenih hidrata, dok masti gotovo da nemaju. Nutricionistkinja Tatjana Popović u nastavku govori i o zdravstvenim prednostima ovog moćnog povrća, ali i kako da ih jedete.

 monika-grabkowska-YwimQWHOE8s-unsplash.jpg Izvor: Unsplash/Monika Grbkowska

Rotkvice su moje omiljeno povrće. Toplo vam savetujem da ih uključite u ishranu, jer sadrže brojne nutrijente, koji će vam pomoći da unapredite zdravlje. Takođe, postoje brojni načini na koje možete poboljšati njihov ukus, ukoliko to želite.

Šta rotkvice čini posebnom vrstom povrća?

Rotkvice spadaju u korenasto povrće. Po pravilu su hrskave teksture i pomalo su gorkog, oporog ukusa. Razlikuju se po boji – mogu biti crvene, bele, žute, ružičaste i ljubičate, te po obliku – najčešće su okrugle, a postoje i duguljaste rotkvice.

Smatra se da ovo povrće potiče iz jugoistočne ili centralne Azije, te da su ga Stari Grci i Rimljani pre oko 2500 godina koristili u ishrani i medicinske svrhe.

U ishrani se najčešće upotrebljava crvena rotkvica, a sve rotkvice koje danas postoje nastale su pripitomljavanjem divlje vrste Raphanus sativa.

Naročito bih izdvojila belu, dajkon rotkvu. Ona poseduje brojna lekovita svojstva, poput antizapaljenskih i antivirusnih, a posebno je dobra za detoksikaciju jetre. Recept za salatu sa dajkon rotkvom i šargarepom pronađite ovde.

Možda će vas zanimati

Nutritivni sastav rotkvica

Rotkvice su izuzetno bogate brojnim nutrijentima. One sadrže vrlo malo ugljenih hidrata, a masti gotovo nemaju. Niskokalorične su – ½ šolje seckanih rotkvica sadrži oko 12 kalorija, te su niskog glikemijskog indeksa, pa ih možete jesti čak i ako želite da korigujete telesnu težinu.

Rotkvice su dobar izvor vitamina C. Samo ½ šolje sadrži oko 14% preporučene dnevne doze ovog vitamina. Vitamin C je antioksidans koji pomaže u borbi sa slobodnim radikalima, te sprečava oštećenja ćelija uzrokovanih starenjem, nezdravim načinom života i toksinima iz životne sredine. Takođe ovaj vitamin igra ključnu ulogu u proizvodnji kolagena, koji podržava zdravu kožu i krvne sudove.

Sadrže i male količine kalijuma, folata, magnezijuma, riboflavina, fosfora i vitamina K. Dobar su izvor antioksidanasa kao što su katehin, pirogalol i vanilinska kiselina.

Možda će vas zanimati

Napomena:

Konzumiranje značajnih količina rotkvica može ometati proizvodnju hormona u štitnoj žlezdi ako nemate dovoljno joda. Dakle, ukoliko imate problem sa štitnom žlezdom, konzumirajte manje količine ovog povrća.

 Rotkvice su izuzetno bogate brojnim nutrijentima. One sadrže vrlo malo ugljenih hidrata, a masti gotovo nemaju. Niskokalorične su – ½ šolje seckanih rotkvica sadrži oko 12 kalorija, te su niskog glikemijskog indeksa, pa ih možete jesti čak i ako želite da korigujete telesnu težinu. Izvor: Unsplash/Jason Leung

Zdravstvene prednosti rotkvica

Zahvaljujući velikoj količini zdravih nutrijenata ovo povrće poseduje brojne zdravstvene prednosti.

1. Smanjuju rizik za razvoj dijabetesa

Rotkvice sadrže hemijska jedinjenja, koja mogu pomoći u regulisanju nivoa šećera u krvi. Konzumiranje rotkvica takođe povećava prirodnu proizvodnju adiponektina u telu. Viši nivoi ovog hormona mogu pomoći u zaštiti od insulinske rezistencije. Osim toga sadrže koenzim Q10, antioksidans koji smanjuje rizik za nastanak dijabetesa.

2. Poboljšavaju funkciju jetre

Rotkvice su bogate brojnim jedinjenjima, koja pomažu jetri u detoksikaciji i regeneraciji nakon oštećenja. Ova ista jedinjenja takođe pomažu bubrezima da eliminišu toksine.

3. Poboljšavaju kardiovaskularno zdravlje

Rotkvice su bogate antioksidansima i mineralima kao što su kalcijum i kalijum. Zajedno, ovi hranljivi sastojci pomažu u snižavanju visokog krvnog pritiska i smanjuju rizik za razvoj srčanih oboljenja. Rotkvica je takođe dobar izvor prirodnih nitrata koji poboljšavaju protok krvi.

Kako jesti rotkvice?

Rotkvice su široko dostupne u supermarketima i na pijacama kada su u sezoni. One su prvenstveno prolećno povrće. U sirovom obliku ima pikantan, pomalo začinjen ukus, zahvaljujući enzimima koji se takođe nalaze u slačici i renu. Kuvanjem rotkvice gube oštar ukus, te poprimaju zemljani, slatki ukus.

Evo nekoliko načina na koje možete da ih uključite u ishranu:

  • Napravite kisele rotkvice koristeći jabukovo sirće i začine.
  • Dodajte seckane rotkvice u svežu salatu.
  • Ispecite rotkvice sa belim lukom na maslinovom ulju.
  • Napravite umak od rotkvica i mladog luka sa bazom od indijskih oraha.

Možda će vas zanimati

Izvor: Totally Wellness

Komentari 0

Vaš komentar je uspešno poslat i postaće vidljiv čim ga naši administratori odobre.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Najnovije

Najpopularnije

Moda

Celebrity